Plán primární prevence mateřské školy

Plán primární prevence a nežádoucích patologických jevů v mateřské škole

 

V průběhu školního roku se zaměříme na problémy týkající se bezpečnosti dětí a nebezpečí, která jim v dnešní společnosti hrozí. Každý úraz je zbytečný a dá se mu zabránit. Proto děti v diskusních kroužcích přijatelnou formou poučíme, jak si své zdraví chránit, jak se vyhýbat rizikovým situacím. Podáváme dětem informace, jaké nebezpečí jim hrozí doma, venku ve škole i v přírodě, jak se jim mohou vyhnout a jak přivolat a poskytnout pomoc.

  • posilování percepce pro správnou orientaci a rychlou reakci při problému
  • upevňovat znalosti obecných pojmů a pochopení jejich smyslu
  • prohlubovat znalosti o přírodě, prostředí, ve kterém dítě žije

V prevenci sociálně patologických jevů vytváříme u dětí takové návyky, aby se u nich vytvořil vnitřní obranný mechanismus, aby dítě vlastním cítěním poznalo, co je pro něj nebezpečné.

 Prosociální ovzduší třídy připravuje dítě k pochopení pojmů – tolerance, obětavost, přátelství, soucit, solidarita, družnost. Po překročení hranice rodinného kruhu se přidává nový prvek – vztah k druhým dětem, ke svým vrstevníkům. Důležitá je změna vztahu k dospělému – autorita učitelky, dodržování určitých norem chování.

Setkává se s abstraktními  pojmy, které jdou pro něj nesrozumitelné – drogy, alkohol, kouření, šikana…na tyto zbytečně neupozorňujeme a v případě jejich použití se je snažíme dítěti vysvětlit pro něj pochopitelnou formou.

  • vytváření správného vztahu k cizím lidem
  • adaptace na cizí prostředí a orientace v něm
  • poznat příznaky násilného chování
  • rozeznat realitu života od pohádkových příběhů z televize, videa, apod.
  • zařazovat prvky multikulturní výchovy – prevence rasismu
  • určit a zachovat dané normy chování – vandalismus, násilí…

 Jednotlivé třídy témata zpracují dle svých potřeb a věkových zvláštností dětí, zařadí do tematických bloků a TVP.  Při zpracování vycházíme z cílů RVP pro PV.

Pro poučení dětí používáme odborně zpracované osnovy, které jsou zaměřené na dané téma, akci, výlet….

O každém poučení jsou provedeny záznamy v třídní knize. Dbáme na opakování poučení a jejich dodržování. Postupy a řešení jsou dány školním řádem školy.