Strategie a koncepce školy

KONCEPCE A STRATEGIE ROZVOJE MATEŘSKÉ ŠKOLY

MŠ Starobohumínská 333

735 81 Starý Bohumín

                                                                                                                     Pro období 2022/2028

                  

 

1                 Úvod. 3

2                 Analýza současného stavu. 3

2.1             Oblast materiálně technická a ekonomická. 3

2.2             Oblast personální 5

2.3             Oblast výchovy a vzdělávání 6

2.4             Oblast organizační 6

2.5             Oblast spolupráce se zákonnými zástupci dětí, kmenovou školou a organizacemi 7

3                 SWOT analýza stávajícího stavu mateřské školy. 8

3.1             MŠ Starobohumínská 333, Starý Bohumín. 8

4                 Vize školy. 9

4.1             Oblast materiálně technická a ekonomická. 9

4.2             Oblast personální 9

4.3             Oblast výchovy a vzdělávání 9

4.4             Oblast organizační 10

4.5             Oblast spolupráce se zákonnými zástupci dětí, kmenovou základní školou a organizacemi 10

5                 Stanovení cílů a kritérií 10

5.1             Oblast materiálně technická a ekonomická. 10

5.2             Oblast personální 11

5.3             Oblast výchovy a vzdělávání 11

5.4             Oblast organizační 12

5.5             Oblast spolupráce se zákonnými zástupci dětí, kmenovou základní školou a organizacemi 12

6                 Plán úkolů. 13

6.1             Oblast materiálně technická a ekonomická. 13

6.2             Oblast personální 14

6.3             Oblast výchovy a vzdělávání 15

6.4             Oblast organizační 15

6.5             Oblast spolupráce se zákonnými zástupci dětí, kmenovou školou a organizacemi 16

7.              Závěr…………………………………………………………………………………………………………………………….18

 

 


 

1Úvod

Koncepce a strategie rozvoje mateřské školy stanovuje vize a cíle, které pedagogové plánují učinit v souladu se zásadami vzdělávání a s přípravou dětí na budoucnost. Ukazuje směr vývoje, jakým se chce naše mateřská škola v horizontu 6 let posunout. Je zpracována na základě zjištění aktuálního stavu mateřské školy podrobnou analýzou realizovanou dotazníkovým šetřením pedagogů, zákonných zástupců a SWOT analýzou. Je dokumentem, který je otevřený novým trendům ve vzdělávání a ve společnosti. Je dostupná zákonným zástupcům dětí, kteří se mohou aktivně podílet na jejím znění a plnění. Cílem koncepce je zvýšení kvality výchovy, vzdělávání a celého chodu mateřské školy jako celku. Pro dítě předškolního věku je důležité, jak se v mateřské škole cítí,
a proto je našim cílem vytvořit pro děti prostředí příjemné, klidné, bezpečné, motivující a plné radosti. Mateřská škola musí mít neustálý zájem o to, aby každé dítě na konci předškolního období získalo přiměřenou fyzickou, psychickou a sociální samostatnost v rozsahu svých předpokladů a individuálních možností. Aby ji veřejnost viděla a hodnotila pozitivně. Mateřská škola průběžně sleduje informace podstatné pro své další směřování a bude je v aktualizacích koncepce a strategie zohledňovat. 

2Analýza současného stavu

2.1Oblast materiálně technická a ekonomická

Mateřská škola je umístěna v samostatné dvoupatrové budově v příměstské části Bohumína – Starý Bohumín, která typově připomíná rodinný dům se zvýšeným přízemím. V okolí jsou zahrady, louky, klidná zákoutí v přírodě, které mohou děti plně využívat k pobytu venku ve všech ročních obdobích. Specifikem umístění je blízkost chráněné oblasti Hraniční meandry řeky Odry. Jedná se o první vlastní přírodní památku, kterou kraj otevřel v roce 2006. Předmětem ochrany přírodní památky je úsek meandrujícího toku řeky Odry na česko-polské hranici od soutoku s Olší po Starý Bohumín, lužní porosty navazující na vodní tok a stálé i periodické vodní plochy a evropsky významná lokalita Meandry Dolní Odry. Z tohoto důvodu rádi používáme podnázev „Mateřská škola na okraji meandrů“.

I když je naše mateřská škola umístěna v příměstské části Starý Bohumín, dopravní dostupnost je bezproblémová. Mateřská škola je vzdálená od Nového Bohumína cca 2 km. Dojezd je možný autem, pravidelnou autobusovou linkou, na kole i pěšky, je ale potřeba podotknout, že převážná většina dětí je ze Starého Bohumína a dalších příměstských částí, jako je Šunychl, Nová Ves, apod. 

 

Mateřská škola je dvoutřídní s celodenním provozem. Děti jsou rozděleny do tříd podle věku. Každá třída má k dispozici jedno poschodí. Stabilní lehárna v podkroví budovy poskytuje klidné zázemí pro odpolední odpočinek. Každý ze tří vstupů do budovy má svůj specifický úkol, tedy je možnost dobrého bezpečnostního zajištění. Hlavní vstup do budovy je zajištěn bezpečnostní kamerou a možností sledovat pohyb před hlavními dveřmi. Vedlejší vstup je připraven pro dovoz stravy. Zadní vstup do budovy ze zahrady je využívám hlavně v letním období při pobytu na zahradě. Celá budova je chráněná elektronickým bezpečnostním zařízením s připojením na centrální pult městské policie. 

Po vstupu do hlavního vchodu ve zvýšeném přízemí najdete malou předsíň, která slouží jako „obouvárna“ i jako informační místo pro ZZ. Následuje šatna pro všechny děti i učitelky, umývárna, WC, třída i herna pro děti 1. třídy, výdejna stravy, WC pro dospělé a zázemí pro správní zaměstnance. V přízemí se ráno scházejí všechny děti, které se po nástupu další učitelky dělí do 2. třídy. Ta se nachází v 1. poschodí. Zde je umístěna předsíň, umývárna s WC, herna a třída, kancelář, sklad výtvarných pomůcek, WC pro dospělé. V podkroví se nachází stabilní lehárna a půda. Vybavení tříd vyhovuje provozu MŠ a splňuje požadavky antropologických zvláštností dětí, zároveň odpovídá věkovým zvláštnostem a počtu dětí ve třídě. Koutky jsou průběžně obnovovány a doplňovány novými hračkami a pomůckami. Dle nových trendů se snažíme doplňovat třídy a herny novými a moderními doplňky, barevně sladit prostředí, a tím zpříjemnit pobyt dětí. Nové hračky a pomůcky jsou kombinovány výzdobou s využitím vlastních prací dětí. Pomůcky a hračky jsou umístěny tak, aby si je děti mohly samostatně brát a aby měly své stálé místo. Pro lepší orientaci dětí jsou na boxech fotografie hraček. Děti jsou pedagogy důsledně vedeny k jejich správnému používání a úklidu na stanovené místo. Třídy a herny upravujeme každoročně dle sestavy dětí. Pravidelně malujeme, udržujeme místnosti čisté, upravujeme výzdobu podle aktuální potřeby. Šatna, schodiště i pracovny dětí jsou zároveň galerie výtvarných prací a výrobků dětí. Malá šatna je zároveň centrum informací o mateřské škole.  Dle platných hygienických a provozních předpisů je zajištěno udržování čistoty, správné osvětlení, větrání, manipulace s prádlem. Teploty v místnosti jsou kontrolované a správně regulované. V lehárně byla instalovaná klimatizace pro snížení teploty v letních měsících. Stále máme velkou snahu, jak účelně a smysluplně využít malé prostory školy. 

Školní zahrada je upravena pro pobyt dětí. Jsou zde vzrostlé stromy a živý plot, průlezky, skluzavka, dřevěný domeček, tabule, pískoviště, pružinové houpačky, velká travnatá plocha i dostatečně velká dlážděná plocha. Děti mají k dispozici hračky do písku, koloběžky, odrážedla, kočárky a mnoho dalších hraček, stavebnic a vybavení na pobyt dětí na školní zahradě.

 V blízkém sousedství je budova základní školy s tělocvičnou a venkovním sportovním hřištěm. V rámci spolupráce obou škol je pravidelně využíváme k pohybovým činnostem, organizaci školních besídek a akcí pro zákonné zástupce dětí. Z toho pramení i vzájemná spolupráce a návaznost mezi školami. 

Budova, která je využívána jako mateřská škola (a byla za tímto účelem i postavena) již od roku 1937, již byla několikrát rekonstruována. Největší opravou prošla v roce 1977, kdy byla přistavěna šatna se schodištěm a upraveny vnitřní prostory na třídu a hernu. Průběžně již byla provedena výměna oken, celková rekonstrukce hygienického zázemí, kuchyně i částečně upraveno podkroví. Na zahradě byly postupně zlikvidovány ovocné stromy a nahrazeny prolézacími prvky pro děti a stromy, vhodnými pro školní zahradu. V posledním období jsme provedli několik výrazných oprav. Proběhla celková rekonstrukce plotu před budovou i jeho boční části. Na zahradě přibyl zajímavý prvek „pohyblivý chodník“, vyvýšené záhony a další dřevěný domeček. Oprava podlahy v kotelně a instalace regálů v přilehlých místnostech, přinesla další úložné prostory, které nám tak chybí. Velkou radost nám dělá nová barevná šatna, ve které jsme využili každý kout, abychom zlepšili možnosti uložení oblečení a obuvi všech dětí a zároveň vylepšili komfort informování členům rodiny a kontaktu s nimi. Pro lepší zajištění bezpečnosti byl instalován nový kamerový systém a zvonky do obou tříd MŠ. Ve výdejně stravy máme novou kuchyňskou linku, která odpovídá moderní době a hygienickým předpisům pro výdej stravy. S velkým očekáváním byla ukončena rekonstrukce terasy, kterou jsme dlouhodobě plánovali a chtěli ji pravidelně využívat pro vzdělávací, pohybové i odpočinkové činnosti dětí. Bohužel, problémy s průběhem opravy do současné doby nedovolují terasu používat. Do budoucna plánujeme další obnovu školní zahrady, ve vnitřních prostorech máme v úmyslu výměnu podlahy a dřevěného obložení ve třídě v přízemí, výmalbu dalších místností, nový dětský nábytek do herny v přízemí i v 1. poschodí, pořízení interaktivní tabule, nákup nových hraček a pomůcek se zaměřením na polytechnickou výchovu a robotiku. Kontrolujeme stav půdních místností, krovů a střechy.  Pro zlepšení prostorových podmínek při práci s dětmi pravidelně navrhujeme zřizovateli přestavbu půdy. 

Při plánování oprav a nákupů vycházíme z rozpočtu školy a finančních možností zřizovatele a kmenové školy.   

2.2Oblast personální

 V současné době v MŠ pracují 4 pedagogové, z toho jeden má zkrácený pracovní úvazek 0,50  jako učitelka MŠ a 0,20 jako speciální pedagog, který je financován z rozpočtu projektu Synergie III (účinnost do 30.8.2028). Dále jsou zde tři provozní zaměstnanci; domovnice, údržbář a kuchařka, která dochází z kuchyně základní školy ve stanovenou dobu jídlo vydávat.

Všechny učitelky splňují požadovanou kvalifikaci na vysokoškolské úrovni. Pedagogové aktivně sledují moderní trendy ve výchově a vzdělávání, pravidelně se účastní dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, mají k dispozici odbornou literaturu, časopisy z oboru. Jsou iniciativní při tvorbě vlastních didaktických pomůcek a materiálů.

Každý pracovník má přesně stanovenou náplň povinností a je prokazatelně seznámen s individuálními úkoly, za jejichž plnění zodpovídá. Ve škole je vytvořen informační systém, který zabezpečuje dostatek informací o škole a jejích aktivitách. Každý měsíc je vypracován plán akcí, kde jsou uvedeny konkrétní informace o termínu a obsahu akce, třídě, které se týká,
a zaměstnanci, který za realizaci zodpovídá. Zaměstnanci MŠ jsou rovněž každý měsíc seznámeni s aktuálním plánem ZŠ a mají tak včas informace o poradách a úkolech, které se jich osobně týkají. Je pochopitelné, že v průběhu roku přicházejí momenty, kdy je nutné řešit nové situace rychle a pružně, a dochází ke komunikačním nesrovnalostem. Snažíme se těmto situacím předcházet vzájemnou tolerancí a klidem.   

Vedení školy vytváří ovzduší vzájemné důvěry a otevřenosti, zapojuje spolupracovníky do řízení školy, respektuje názor podřízených. Pedagogové úzce spolupracují při tvorbě ŠVP MŠ
i s kolegyněmi z MŠ v Bohumíně. Ve škole je vypracován autoevaluační plán, který zahrnuje všechny stránky chodu MŠ. Z jeho výsledků vyvozujeme závěry pro další práci. Pedagogické rady jsou pořádány pravidelně vedením ZŠ. Mnohdy jsou témata určena především zaměstnancům základní školy, proto pro potřeby MŠ organizujeme provozní porady MŠ, kde konstruktivně řešíme témata a problémy, které se týkají přímo chodu mateřské školy. Ty nejsou pravidelné, ovšem z našeho hlediska jsou stěžejní. Pravidelné porady na začátku a konci školního roku vedeme rovněž s kolegyněmi z MŠ v Bohumíně. Zde projednáváme záležitosti vztahující se k ŠVP MŠ a vzájemné spolupráci. Vedení školy podporuje spolupráci se zákonnými zástupci i s odborníky, a to zejména při řešení problémů v oblasti výchovy a vzdělávání dětí spojených s odkladem školní docházky. Oblast spolupráce chceme rozšířit i v rámci prevence. Spolupráce se základní školou i se zřizovatelem je funkční.

Všichni zaměstnanci mateřské školy tvoří tým, spolupracují podle dohodnutých pravidel, respektují odborné zásady a pravidla profesionální etiky.  

2.3Oblast výchovy a vzdělávání

Základní obsah předškolního vzdělávání v naší mateřské škole byl stanoven tak, aby navazoval na současné trendy ve vzdělávání, respektoval věk, předpoklady, individuální zvláštnosti dětí a byl v souladu s RVP PV. Jednotlivé oblasti vzdělávání reflektují vývoj dítěte, jeho přirozený život, zrání i učení. Tyto oblasti vzdělávání jsou vzájemně propojeny a ovlivňují se. Obsah jednotlivých oblastí se prolíná, prostupuje, vzájemně se podmiňuje a doplňuje.

ŠVP MŠ má název „Křížem krážem Bohumínem“. Tímto programem chceme docílit toho, aby dítě rozvíjelo svou osobnost, utvořilo si kladný vztah k mateřské škole, poznávalo prostředí našeho města, seznámilo se s kulturními tradicemi společnosti, posílilo vztah k místu, kam patří, tedy ke svému domovu, rodině a městu. Zaměření mateřské školy vychází z výchovných a vzdělávacích potřeb dětí, z kulturních tradic naší společnosti, z možností, které nám nabízí naše město, a ze spolupráce s rodinou. ŠVP MŠ je zpracován v programu Inspis. Témata jednotlivých integrovaných bloků jsou dětem blízká a vycházejí z okolního dění. Díky opětovnému proškolení pedagogických pracovníků v oblasti tvorby ŠVP MŠ v programu Inspis byly shledány nesrovnalosti v obsahu vzdělávání a zpracování integrovaných bloků. Dle nově zjištěných poznatků byla provedena oprava a všechny stanovené kategorie jsou v souladu s RVP PV. V současné době nově ověřujeme v praxi třídní program generovaný v programu Inspis. V souvislosti s aktualizací ŠVP MŠ bude probíhat ověření ve všech povinných částech a aktualizace diagnostických listů tak, aby byly v souladu s obsahem a očekávanými výstupy jednotlivých integrovaných bloků.

2.4Oblast organizační

Organizování činnosti vychází z plánování a řídí se vnitřními normami a směrnicemi. Školní řád vznikl ve spolupráci všech zaměstnanců mateřské školy a bral v úvahu reálné požadavky zákonných zástupců. Jednotliví zaměstnanci mají stanoveny pracovní náplně a každý rok zpracovávají plán práce na školní rok, podle kterého se činnosti v MŠ řídí. Kontrolní činnosti zahrnují celou organizační strukturu MŠ. Pravidelný řád provozu tříd je nastaven tak, aby se při řízených činnostech starších dětí a v době pobytu venku všech tříd učitelé překrývali. Tohoto stavu nelze dosáhnout v případě absence pedagogů. Harmonogram dne je přizpůsoben aktivitám dětí, respektuje jejich individuální potřebu pohybu, umožňuje pedagogům plně se věnovat dětem
a jejich vzdělávání. Na děti se občas z důvodu realizace nadstandartních aktivit spěchá, jejich hra je přerušena bez možnosti dokončení. V případě vysokého počtu dětí na třídě je obtížné zajistit klidnou zónu pro realizaci aktivit vyžadujících pozornost a soustředění. Také v oblasti organizace pohybových aktivit v naší mateřské škole upozornily učitelky na nedostatky. Menší prostory školy a uspořádání místností nevyhovuje bezpečnému pohybu dětí, zejména při frontálních pohybových činnostech. Učitelky hledají možnosti bezpečného přirozeného pohybu změnou organizace, omezením vybavení nábytkem, koutků, snaží se využívat náhradních prostorů a aktivit. Je vypracován plán bezpečnostních opatření při práci s dětmi v mateřské škole a plán v oblasti primární prevence a nežádoucích patologických jevů tak, aby byla zajištěna bezpečnost dětí i zaměstnanců. 

2.5Oblast spolupráce se zákonnými zástupci dětí, kmenovou školou a organizacemi

Zaměstnanci MŠ usilují o vytváření vzájemných partnerských vztahů mezi školou a zákonnými zástupci. Vzájemné vztahy zákonných zástupců dětí a zaměstnanců MŠ jsou dobré a konstruktivní. MŠ informuje zákonné zástupce o programu, který dětem nabízí, a snaží se je zapojit do příprav
a realizace činností souvisejících se vzdělávacím obsahem. Zaměstnanci plánují zlepšení v oblasti předávání informací o neplánovaných změnách v organizaci chodu MŠ a aktivitách realizovaných v souvislosti se svátky a tradicemi v dostatečném časovém předstihu.  Pedagogové informují zákonné zástupce o obtížích dítěte, v případě potřeby konzultují společný postup, či odbornou pomoc. Nedostatky shledáváme v oblasti prevence rozvoje obtíží negativně ovlivňujících přirozený vývoj dítěte.

Spolupráce s kmenovou školou je na velmi dobré úrovni. Ředitel školy se o chod mateřské školy zajímá. Iniciativně zajišťuje finance na zlepšení podmínek MŠ, využívá všech dostupných možností, dotací, grantů, jak v oblasti zvelebení a oprav budovy, tak v oblasti výchovy a vzdělávání dětí. Podporuje vzájemnou spolupráci ZŠ a MŠ. Umožňuje využití odborných učeben. Osobně organizuje vzdělávání předškolních dětí v oblasti ICT. Pořádá společné akce a setkání pro všechny zaměstnance organizace, podporuje vzájemné pozitivní vztahy a dobré klima školy.

Na dobré úrovni je rovněž spolupráce se zřizovatelem po stránce finanční podpory i podpory vzájemné spolupráce všech škol a organizací města. V rámci akčního plánování MAP zjišťuje potřeby škol a efektivně na ně reaguje. Investice míří do oprav, rekonstrukcí, podporuje rovněž sportovní a rekreační aktivity dětí a jejich výchovně vzdělávací proces. Díky finanční podpoře zřizovatele využíváme možnosti sportovních areálů BOSPOR, DDM Fontána, Svět techniky v Ostravě. Úzce spolupracujeme s městskou knihovnou a spolky ve Starém Bohumíně.   

  


3SWOT analýza stávajícího stavu mateřské školy

3.1MŠ Starobohumínská Starý Bohumín

Silné stránky MŠ

  • Dlouholetá tradice školy
  • Propracovaný systém vzdělávání a výchovy, jehož obsah vychází ze života dětí a prostředí, ve kterém vyrůstají
  • Odborně připravený pedagogický sbor sledující moderní trendy ve výchově a vzdělávání
  • Dobré vztahy mezi zaměstnanci, týmová spolupráce, vzdělání učitelek na vysokoškolské úrovni
  • Poskytování pedagogické intervence speciálním pedagogem dětem s potřebou podpůrných opatření
  • Homogenní třída pro předškoláky s intenzivní přípravou na vstup do ZŠ
  • Využívání projektových metod a prožitkového učení (prvky vzdělávací činnosti dětí v přírodním prostředí-zahrada, okolí MŠ)
  • Příznivé klima v MŠ, rodinná atmosféra
  • Znalost prostředí, orientace v organizaci, spolupráce v malém pracovním kolektivu
  • Spolupráce s kmenovou základní školou, s pedagogy a vedením ZŠ
  • Iniciativní vedení kmenové ZŠ při zajišťování finančních prostředků z dotací a grantů
  • Aktivní přístup pedagogů ke svému profesnímu rozvoji, DVPP, samostudium

 

Slabé stránky MŠ

  • Časté organizační změny z důvodu absence zaměstnanců, špatná zastupitelnost malého kolektivu, změny ve složení pedagogů – nestabilní kolektiv
  • Chybějící finanční i personální prostředky na technického zaměstnance – údržba školy, zejména zahrady
  • Chybí zázemí pro učitelky – nedostatek prostoru pro oděvy, potřeby
  • Stále malý úvazek pro učitelku na 2. třídě a na zajištění chodu celodenních dvou tříd
  • Vysoké teploty na třídách v době letních dnů
  • Čistota vzduchu v zimním období – malé třídy, velké skupiny dětí
  • Malé prostory školy na pohybové aktivity
  • Chybí interaktivní tabule
  • Zastaralé prolézací prvky na školní zahradě
  • Špatný stav podlahy v 1. třídě v přízemí
  • Postupující vlhkost ve sklepních prostorech- odpadající zdivo, plíseň, narušená hydroizolace budovy
  • Problematický a finančně náročný dojezd na akce pořádané městem nebo jinými MŠ
  • Omezená možnost parkování před MŠ
  • Zastaralá elektroinstalace v celé budově, nedostatečný počet zásuvek

Příležitosti MŠ

  • Prezentace školy
  • Umístění školy – nadále využívat krásné prostředí v okolí MŠ a při vzdělávání probouzet v dětech zájem o přírodu a okolí své obce
  • Rodinné prostředí
  • Mladý kolektiv učitelek, kladný přístup k práci
  • Možnost DVPP
  • Nabídka nadstandartních aktivit v rámci MŠ i ve spolupráci se zřizovatelem a kmenovou školou
  • Při VVP ve 2. třídě se zaměřit na včasnou identifikaci vzdělávacích a výchovných problémů, informovat ZZ a doporučit spolupráci s odborníky
  • Intenzivní nabídka spolupráce se ZZ
  • Podpora a aktivní zájem zřizovatele ve financování oprav, nadstandartních aktivit dětí, modernizace komplexu
  • Neinvestiční dotace ze státního rozpočtu na pořízení pomůcek pro rozvoj informatického myšlení dětí a jejich digitálních kompetencí
  • Aktivita a otevřenost subjektů města, neziskových organizací, spolků

Rizika (hrozby) MŠ

  • Časté změny systému vzdělávání v rámci nových požadavků na plánování VVP v MŠ
  • Stoupající administrativní zátěž pedagogů a vedení školy – v MŠ bez sníženého úvazku u dětí
  • Zkrácené úvazky PP
  • Závislost na dopravní obslužnosti
  • Zvyšování počtu dětí s poruchami chování, volná výchova v rodinách a benevolentní přístup ZZ k výchově a vzdělávání obecně
  • Zvyšující se finanční zátěž ZZ
  • Vyšší zastoupení sociálně a ekonomicky slabých rodin
  • Navyšování cen energií, spotřebního materiálu, inflace
  • Covid - 19, jiná onemocnění

4Vize školy

4.1Oblast materiálně technická a ekonomická

Chceme vybudovat mateřskou školu, která je v rámci svých možností plně materiálně vybavená tak, aby vyhovovala hygienické i bezpečnostní stránce a aby se v ní mohly děti vzdělávat co nejlépe. Chceme průběžně vybavovat školu novými, moderními pomůckami a pracovat na zlepšení prostředí školy. Chceme se snažit operativně řešit opravy, údržbu a nákup materiálu plynoucí z aktuálních potřeb. Chceme hospodárně nakládat s finančními prostředky tak, abychom získali co nejlepší efektivitu při čerpání rozpočtu MŠ. Chceme i nadále získat prostředky i jinými možnostmi, dotace, granty, sponzorské dary, apod.

4.2Oblast personální

Chceme mít v mateřské škole i nadále kvalitní, obětavé a spokojené učitelky s profesionálním jednáním, s citlivým přístupem k dětem, zákonným zástupcům i veřejnosti, které si stále rozvíjejí pedagogické dovednosti, odborné znalosti a sledují trendy ve vzdělávání. Chceme i nadále podporovat profesní růst pedagogů a jejich aktivní přístup k získávání nových inspirací v oblasti výchovy a vzdělávání dětí a vlastní tvorby didaktických pomůcek a materiálů. Chceme podporovat vzájemné sdílení dobré praxe, výukových materiálů. Chceme udržet kvalitu týmu, který spolu úzce spolupracuje a tím vytváří dobré klima školy. Chceme mít dostatečný počet pedagogů s plným úvazkem, správních zaměstnanců zajišťujících čisté prostředí mateřské škole. Chceme zajišťovat specializované služby ve spolupráci s příslušnými odborníky.

4.3Oblast výchovy a vzdělávání

Základem veškerého dění na škole je kvalitní Školní vzdělávací program, jehož cílem je zkvalitnění výchovně vzdělávacího procesu. Ve školním roce 2022/2023 začneme pracovat dle aktualizovaného ŠVP vytvořeného v modulu Inspis ŠVP, který vychází z nového znění RVP PV a ze změn v legislativě školství. Chceme ho ověřit v praxi. Prioritně chceme zaměřit svou pozornost na vzdělávací obsah a nově využívané třídní plány generované z modulu Inspis ŠVP.   ŠVP MŠ budeme i nadále upravovat dle potřeb MŠ a změn v legislativě školství a tím zajišťovat kvalitu vzdělávání. Chceme dětem poskytovat kvalitní vzdělávání zaměřené na aktivní dovednosti dětí
a uplatnitelnost v každodenním životě. Nadále rozvíjet předčtenářskou gramotnost, pozitivní vztah ke knihám, předmatematickou gramotnost, informatické myšlení a digitální kompetence dětí. Podporovat rozvoj pohybových dovedností dětí a jejich zájem o sport. Zaměřit se na včasnou identifikaci vzdělávacích a výchovných problémů, zákonným zástupcům včas doporučovat spolupráci s odborníky. Nadále využívat krásné prostředí v okolí mateřské školy při vzdělávání
a k trávení volného času, probouzet v dětech zájem o přírodu a okolí svého města. Rozvíjet
a podporovat vřelý vztah dětí ke své rodině, mateřské škole a svému městu.

 

4.4Oblast organizační

Organizování musí vycházet z plánování a řídit se vnitřními normami a směrnicemi. Hlavními organizačními pilíři budou nadále ŠVP, školní řád, organizační řád, plán práce a stanovené pracovní náplně všech zaměstnanců. Chceme v organizaci chodu MŠ respektovat měnící se okolnosti, individuální potřeby dětí a umožnit pedagogům plně se věnovat dětem. Chceme v plné míře zajistit překrývání přímé pedagogické činnosti učitelů v mateřské škole. Pro psychickou pohodu dětí i zaměstnanců nepřekračovat počty dětí na třídách stanovené vyhláškou.

 

4.5Oblast spolupráce se zákonnými zástupci dětí, kmenovou základní školou a organizacemi

Chceme pokračovat v kvalitní propagaci práce školy na veřejnosti. Rozvíjet spolupráci se zákonnými zástupci dětí a nadále spolupracovat se sdružením rodičů a přátel školy a se školskou radou. Rozvíjet nastavený způsob komunikace, nadále podporovat neformální setkávání učitelů
a zákonných zástupců, podporovat setkávání s odborníky. Ve spolupráci s místními spolky
a organizacemi vytvářet nabídku zajímavých aktivit pro děti MŠ. Zapojovat děti a pedagogy
do života města. Rozvíjet spolupráci s kmenovou základní školou a mateřskou školou v Bohumíně. Pokračovat v úspěšné spolupráci se zřizovatelem školy, v podpoře vzdělávání a v zajišťování materiálních podmínek pro vzdělávání.

5Stanovení cílů a kritérií

5.1Oblast materiálně technická a ekonomická

Cíle:

  • Efektivně, úsporně a účelně hospodařit s přidělenými prostředky a účelně využívat jednotlivé fondy
  • S realizací jednotlivých úkolů postupovat dle plánů
  • Získávat pro uvedené plánované cíle veřejnost, pokusit se získat sponzory, granty
  • Spolupracovat se zřizovatelem

 

Kritéria: Zkvalitnění materiálního vybavení školy a jeho prostředí. Prostředí MŠ je bezpečné a podnětné pro výchovu a vzdělávání dětí. Odraz v kladném hodnocení ze strany dětí, zaměstnanců a zákonných zástupců dětí.

5.2Oblast personální

Cíle:

  • Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků, které bude vycházet z cílů
    a potřeb mateřské školy a které bude škola využívat ke zlepšení své práce
  • Motivovat pedagogy k sebevzdělávání, zajišťovat vzdělávací akce na míru celému pedagogickému sboru
  • Vést pedagogy ke vzájemné spolupráci, podporovat i nadále sdílení dobré praxe, výukových materiálů
  • Udržet dostatečný počet pedagogů, pokud možno s plným úvazkem
  • Zajišťovat pro zaměstnance vhodné materiální a pracovní podmínky
  • Podporovat trvale přátelskou pracovní atmosféru a týmovou spolupráci mezi zaměstnanci MŠ
  • I nadále vytvářet kvalitní podmínky pro spolupráci mezi pedagogy mateřské a základní školy
  • Získat pro spolupráci ve výchovně vzdělávacím procesu odborníky zajišťující specializované služby

 

Kritéria: Dostatečný počet provozních zaměstnanců a kvalitních, plně kvalifikovaných učitelek, které se chtějí nadále vzdělávat, vzájemně spolupracují v rámci sdílení dobré praxe a výukových materiálů, spolupracují v rámci zajištění specializovaných služeb dětem s odborníky.

5.3Oblast výchovy a vzdělávání

Cíle:

  • Mít kvalitně zpracovaný ŠVP, srozumitelný pro pedagogy i zákonné zástupce dětí, dobře uchopitelný a ověřený v praxi
  • Dovést dítě na práh školy samostatné, jisté, odvážné, orientující se v blízkém prostředí mateřské a základní školy, citlivé ke své rodině, vnímavé ke všem hodnotám, které vytvořila společnost
  • Vytvořit školu, která doplňuje rodinnou výchovu, vychovává a vzdělává děti podle jejich individuálních možností, pěstuje jejich důvěru ke světu a podporuje radost z učení
  • Dostatečně respektovat individuální potřeby, zájmy, zkušenosti a další vnitřní motivy jednotlivého dítěte, včasně identifikovat vzdělávací a výchovné problémy, vypracovávat PLPP, IVP, zákonným zástupcům dětí včas doporučovat spolupráci s odborníky
  • Připravit co nejlépe děti na povinnou školní docházku, pokusit se o snížení OŠD
  • Nadále rozvíjet předčtenářskou gramotnost a posilovat kladný vztah ke knihám
  • Nadále rozvíjet předmatematické dovednosti dětí, zaměřovat se na praktické využívání poznatků v reálném životě
  • Nadále podporovat počítačovou gramotnost dětí, vybavovat školu robotickými hračkami a počítačovými technologiemi tak, aby získaly povědomí o bezpečné práci s informačními technologiemi a položili základ k ochraně závislosti na nich
  • Nadále nabízeli dětem pomůcky a stavebnice k rozvoji polytechnických dovedností dětí, rozvoji fantazie, logiky a jemné motoriky  
  • Pokračovat ve spolupráci s kmenovou základní školou, ZŠ ve Starém Bohumíně, knihovnou, DDM Fontána, Bosporem
  • Vytvářet ovzduší klidu, pohody a bezpečí  

 

Kritéria: Spokojené, dobře se rozvíjející děti, které se cítí v prostředí mateřské školy a jejího blízkého okolí bezpečně, jsou v rámci svých možností fyzicky, psychicky a sociálně samostatné, jsou připraveny na vstup do ZŠ.

5.4Oblast organizační

Cíle:

  • Ověřit kvalitu dokumentace mateřské školy; ŠVP, školní řád, plán práce mateřské školy
  • Ověřit efektivitu náplně práce zaměstnanců a individuálních úkolů pedagogů
  • Udržovat dostatečný počet pedagogických a provozních zaměstnanců
  • Zajistit překrývání učitelek v přímé pedagogické činnosti
  • Udržovat počty dětí ve třídě, které nepřekračují platnou legislativu, v rámci možností počty dětí snižovat
  • Pružně reagovat na měnící se situace a předávat informace o změnách včas všem zaměstnancům, zákonným zástupcům dětí a dalším zúčastněným aktérům
  • Využívat náhradní prostory a organizační formy k bezpečné a účelné organizaci pohybových aktivit v mateřské škole i mimo ni   

 

Kritéria: Dobré zajištění chodu školy, dodržování všech vnitřních předpisů a směrnic, dodržování školního řádu školy ze strany zaměstnanců i zákonných zástupců dětí.

5.5Oblast spolupráce se zákonnými zástupci dětí, kmenovou základní školou a organizacemi

Cíle:

  • Seznámit zákonné zástupce s obsahem ŠVP, s možností jejich aktivní účasti v jeho realizaci
  • Včas zákonné zástupce informovat o dění v mateřské škole v rámci plánu školního roku
  • Co nejvíce zákonných zástupců zapojit do dění školy, umožnit jim podílet se na plánování činností a aktivit 
  • Nabízet jim odbornou a lidskou pomoc, vycházet vstříc jejich oprávněným požadavkům
  • S realizací jednotlivých úkolů postupovat dle plánů
  • Získávat pro uvedené plánované cíle veřejnost, pokusit se získat sponzory, granty
  • Spolupracovat s kmenovou základní školou a mateřskou školou v Bohumíně
  • Spolupracovat se zřizovatelem

 

Kritéria: Aktivní zapojení zákonných zástupců do života MŠ, kladné hodnocení ze strany zákonných zástupců a veřejnosti. Pestré spektrum spolupráce s organizacemi města a ZŠ. Děti znají prostředí ZŠ, nastupují k povinné školní docházce v absolutní většině do ZŠ ve Starém Bohumíně bez zbytečného stresu z neznámého prostředí.

 

6Plán úkolů

6.1Oblast materiálně technická a ekonomická

Střednědobý plán

  • Nákup dětské sedací soupravy do 1. třídy
  • Nákup nového nábytku do herny 1. třídy
  • Nákup nového nábytku do herny 2. třídy
  • Zakoupení didaktických pomůcek pro rozvoj informativního myšlení dětí a jejich kompetencí
  • Zakoupení čtečky knih, chytrých tužek
  • Nákup interaktivní tabule
  • Nákup dostatečného množství lehátek a matrací pro všechny děti – zvýšené požadavky na celodenní pobyty dětí v MŠ
  • Nákup odvlhčovače vzduchu
  • Nákup čističek vzduchu
  • Nákup nových koloběžek a odrážedel do MŠ, doplnit helmami
  • Dle potřeby zajistit sítě do oken v přízemí budovy ze strany zahrady
  • Zakoupení boxů na ukládání hraček a pomůcek do třídy v 1. třídě
  • Stanovit harmonogram péče o vyvýšené záhony a květinové záhony na zahradě MŠ

 

Dlouhodobý plán

 

  •  Oprava vlhkého zdiva u vedlejšího vchodu do budovy 
  •  Celková rekonstrukce elektroinstalace v budově MŠ – jednat se zřizovatelem
  •  Přestavba půdních prostor – interaktivní herna, stabilní lehárna
  •  Oprava podlahy a výměna podlahové krytiny ve třídě v přízemí  
  •  Výměna umyvadel v umývárně v přízemí

6.2Oblast personální

  • Systematicky hodnotit práci pedagogů, poskytovat jim pravidelně zpětnou vazbu k jejich práci, společně plánovat jejich další profesní rozvoj
  • Vypracovat plán dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků na školní rok vycházející ze systematického hodnocení jejich práce a zpětné vazby ze strany vedení školy, jejich vlastní reflexe a potřeb
  • Předávat si vzájemně nové informace, poznatky, náměty, materiály z absolvovaného DVPP, které jsou pro všechny přínosné
  • Pedagogové budou kolegiálně spolupracovat na třídách i mezi třídami, chodit
    na vzájemné náslechy a poskytovat si vzájemně zpětnou vazbu, aplikovat vzájemný koučing a mentoring
  • Pedagogové budou nadále sdílet vlastní didaktické materiály s ostatními, vzájemně se inspirovat   
  • Využívat veškeré finanční možnosti a zdroje pro udržení stávajícího počtu pedagogických pracovníků a výhledově zvýšit úvazek či zajistit plný všem pedagogům  
  • Vyhodnotit možnosti přijetí správního zaměstnance na úklid na částečný úvazek, případně využít na zkrácený úvazek zaměstnance kmenové školy
  • Efektivně nakládat s finančními prostředky a poskytnout finanční podporu pedagogům
    na nákup materiálu, který smysluplně využijí při výchovně vzdělávací práci s dětmi
  • Aktivně se podílet na plánování výchovně vzdělávací práce školy, přicházet s vlastními nápady, iniciativou
  • Poskytnout prostor zaměstnancům vyjádřit se ke koncepci a k řízení školy, více je
    do tohoto procesu zapojit, a to včetně analýzy a vyhodnocení stavu MŠ
  • Nadále upevňovat a rozvíjet kladné vztahy mezi provozními a pedagogickými zaměstnanci MŠ a ZŠ, podporovat jejich setkávání i mimo pracoviště, během společných akcí a výjezdů organizovaných vedením školy
  • Zjistit zájem zákonných zástupců o setkání s odborníky zajišťujícími specializované služby dětem předškolního věku, odborné přednášky, zajistit jejich realizaci

6.3Oblast výchovy a vzdělávání

  • Ověřit kvalitu aktualizovaného ŠVP a jeho souladu s RVP PV v praxi
  • Provést aktualizaci diagnostických listů v souladu s novým obsahem vzdělávání
    a zaměřením integrovaných bloků
  • Slavit a prožívat s dětmi svátky a tradice naší společnosti, zapojit do příprav zákonné zástupce dětí
  • Využívat možnosti finanční podpory zřizovatele a možností města, sportovní hřiště, areály
  • Využívat možnosti místní základní školy, navštěvovat učebny, realizovat aktivity v rámci plánu práce na daný školní rok, spolupracovat při přípravě dětí i ZZ na vstup do ZŠ
  • Využívat blízkost městské knihovny, nadále spolupracovat v rámci projektů
  • Na základě zjištění specifických obtíží dítěte konzultovat kroky k nápravě se zákonným zástupcem, v případě potřeby vypracovat PLPP, IVP, spolupracovat s odborníky
  • Zapojit do výchovně vzdělávacího procesu zákonné zástupce dětí, informovat je o obsahu ŠVP, o náplni realizovaných integrovaných bloků, zapojit je do jejich realizace v rámci jejich zájmu a iniciativy
  • Vést děti k samostatnosti v sebeobsluze, udržování pořádku ve věcech, péči o prostředí třídy, čistotě stolů
  • Tvořit společně s dětmi pravidla společného soužití, mít je vizuálně zpracované
    a umístěné v dosahu očí dětí
  • Využívat metody a formy práce, v nichž dětem nepředkládáme již hotové poznatky, ale ke kterým dospějí svou vlastní činností
  • Zajistit dostatečný prostor pro pohybové činnosti v rámci MŠ i mimo ni
  • Zapojit děti do péče o záhony na zahradě MŠ
  • Využívat prvky na zahradě mateřské školy k rozvíjení pohybových dovedností dětí, zařazovat aktivity podporující rozvoj environmentální senzitivity
  • Využívat blízkost přírodního prostředí ve Starém Bohumíně k rozvíjení pohybových dovedností dětí a rozvoji environmentální senzitivity
  • Poznávat město, ve spolupráci se zákonnými zástupci realizovat exkurze na místo jejich pracoviště, zjistit okruh možností na první třídní schůzce roku
  • Navštívit mateřskou školu v Bohumíně na ulici Smetanova 840
  • Účastnit se akcí pořádaných městskými organizacemi, spolky

6.4Oblast organizační

  • Zdokonalit organizaci dne a harmonogram s ohledem na věk dětí, jejich individuální potřeby, plánované akce a aktivity starších dětí
  •  Aktualizovat školní řád dle platné legislativy, potřeb a zjištění MŠ, dětí a jejich zákonných zástupců
  • Aktualizovat plán práce mateřské školy na základě potřeb, námětů pedagogů a zákonných zástupců, zjistit zájem o společné aktivity na první třídní schůzce školního roku
  • Spolupracovat při plánovaní akcí s pedagogem, který zpracovává měsíční plán akcí
  • V případě nenadálých změn, či podnětů ze strany zaměstnanců svolávat provozní porady
    i na jejich popud
  • Pravidelně aktualizovat webové stránky školy
  • Věnovat náležitou pozornost aktuálnosti informací poskytovaných veřejnosti  
  • Využívat veškeré finanční možnosti a zdroje pro udržení stávajícího počtu pedagogických pracovníků a výhledově zvýšit úvazek či zajistit plný všem pedagogům  
  • Vyhodnotit možnosti přijetí správního zaměstnance na údržbu jak v MŠ, tak na školní zahradě, popř. spolupracovat s VVP nebo odbornou zahradnickou firmou
  • Hledat způsoby, jak předcházet přeplnění dětí na třídách, v případě možnosti nenaplňovat počty dětí do plné kapacity MŠ

6.5Oblast spolupráce se zákonnými zástupci dětí, kmenovou školou a organizacemi

  • Pořádat společné akce se zákonnými zástupci dětí na základě zjištění okruhu jejich zájmu na první třídní schůzce školního roku
  • Využít nápadů a možností ze strany zákonných zástupců v oblasti spolupráce, pořádání besed, exkurzí, získávání sponzorských darů zjišťovaných na třídních schůzkách
    a neformálních setkáních
  • Informovat zákonné zástupce o možnosti spolupráce v rámci realizace výchovně vzdělávacího procesu dle ŠVP, o náplni realizovaných integrovaných bloků, zapojit je do jejich realizace v rámci jejich zájmu a iniciativy
  • Sestavit plán spolupráce a návštěv 1. tříd, počítačových učeben, tělocvičny, hřiště kmenové ZŠ, ZŠ ve Starém Bohumíně  
  • Účastnit se akcí pro děti i zákonné zástupce pořádaných kmenovou školou
  • Účastnit se besed, soutěží v městské knihovně, půjčovat si dětskou literaturu při návštěvách, využívat pravidelných akcí pro MŠ
  • Spolupracovat s Bosporem při realizaci plaveckého výcviku a aktivit plánovaných na základě zájmu zákonných zástupců
  • Spolupracovat s DDM v rámci realizace šachového kroužku pro nejstarší děti v MŠ
  • Uspořádat vánoční koncert pro ZZ a veřejnost v kostele ve Starém Bohumíně ve spolupráci se ZŠ Starý Bohumín
  • Vystupovat na akcích pořádaných městem, zúčastňovat se akcí, soutěží, projektů v rámci města
  • Spolupracovat s K3 Bohumín, navštěvovat divadelní a filmová představení v kině města
  • Navázat spolupráci s odborníky dle konkrétních specializovaných potřeb dětí na základě zájmu zákonných zástupců

 

7. Závěr

Na koncepci rozvoje mateřské školy se aktivně podíleli všichni zaměstnanci školy, vedení kmenové školy a zákonní zástupci dětí, kteří projevili zájem. Koncepce a strategie mateřské školy je vypracována na základě vize, analýzy současného stavu a SWOT analýzy. Podklady pro analýzu současného stavu jsme získali formou dotazníku pro pedagogy, provozní zaměstnance a zákonné zástupce dětí. Dotazníky pro pedagogické zaměstnance obsahovaly všechny oblasti základních podmínek, které příznivě podmiňují kvalitu poskytovaného vzdělávání vymezenou a požadovanou RVP PV. Oblasti, které je třeba při vzdělávání dětí dodržovat, jsou legislativně vymezeny příslušnými právními normami. Zákonní zástupci měli možnost charakterizovat silné a slabé stránky MŠ, formulovat příležitosti a možnosti zlepšení současného stavu a možnosti společné spolupráce. Z výsledku hodnocení dotazníků SWOT analýzy jsme vyvodili závěry a získané poznatky využili jako východisko pro celý proces tvorby. Dílčí cíle byly dále projednány na pedagogické radě a třídní schůzce určené zákonným zástupcům dětí. Všichni aktéři byli s obsahem seznámeni. Koncepce rozvoje mateřské školy je přístupná veřejnosti.

  

Ve Starém Bohumíně dne 31.8.2022