Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání

 MOTIVAČNÍ NÁZEV: KŘÍŽEM KRÁŽEM BOHUMÍNEM


 

 

1 Identifikační údaje o škole

1.1 Název ŠVP

NÁZEV ŠVP: Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání 

MOTIVAČNÍ NÁZEV: KŘÍŽEM KRÁŽEM BOHUMÍNEM

1.2 Údaje o škole

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a Mateřská škola Bohumín Seifertova 601 okres Karviná, příspěvková organizace SÍDLO ŠKOLY:

Seifertova 601, Bohumín - Nový Bohumín, 73581

KONTAKTY:

e-mail: sekretariat@mzsb.cz, web: www.mzsb.cz

REDIZO: 600136329 IČO: 61988677 STATUTARNÍ ZÁSTUPCE ŠKOLY: Mgr. Miroslav Rosík ZPRACOVATELÉ PROGRAMU: Mgr. Marcela Dendisová; Mgr. Eva Bučková, učitelky MŠ Smetanova a MŠ Starý Bohumín

1.3 Zřizovatel

NÁZEV ZŘIZOVATELE: Město Bohumín ADRESA ZŘIZOVATELE:

Masarykova 158, 735 81 Bohumín, okres Karviná

KONTAKTY:

Telefon: 596 092 111

1.4 Platnost dokumentu

PLATNOST DOKUMENTU: Od 1. 9. 2022 do 31. 8. 2028 VERZE ŠVP: 3

ČÍSLO JEDNACÍ: MasZšMš/RŠ-MŠ/3/2022 

DATUM PROJEDNÁNÍ V PEDAGOGICKÉ RADĚ: 30. 8. 2022 

................................................ ................................................. ředitel školy Razítko školy Mgr. Miroslav Rosík

2 Obecná charakteristika školy

2.1 Velikost školy

Kapacita školy: 40 dětí Počet tříd: 2 třídy Počet pracovníků: 4 učitelky, 1 domovnice, 1 pracovnice při výdeji stravy V případě potřeby a možnosti je stálý počet pracovníků doplňován o další pracovníky (např. asistenty pedagoga, speciální pedagog, apod.).

2.2 Lokalita školy

Mateřská škola Starý Bohumín, Starobohumínská 333 je umístěna v příměstské části Starý Bohumín, vedle základní školy ve Starém Bohumíně. Klidná lokalita mezi rodinnými domy, nedaleko nemocnice, náměstí, hraničního přechodu do Polska, obklopena přírodními zákoutími, blízkosti řeky Odry a jejích meandrů, bez rušných silnic a hluků. Zahradou sousedí s koňskou farmou a domy starousedlíků.

2.3 Charakter a specifika budovy

Charakter a specifika budovy/budov:

Mateřská škola je umístěna v samostatné dvoupatrové budově v příměstské části Bohumína – Starý Bohumín, která typově připomíná rodinný dům se zvýšeným přízemím. V okolí jsou zahrady, louky, klidná zákoutí v přírodě, které mohou děti plně využívat k pobytu venku ve všech ročních obdobích. Specifikem umístění je blízkost chráněné oblasti Hraniční meandry řeky Odry. Jedná se o první vlastní přírodní památku, kterou kraj otevřel v roce 2006. Předmětem ochrany přírodní památky je úsek meandrujícího toku řeky Odry na česko-polské hranici od soutoku s Olší po Starý Bohumín, lužní porosty navazující na vodní tok a stálé i periodické vodní plochy a evropsky významná lokalita Meandry Dolní Odry. Z tohoto důvodu rádi používáme podnázev „Mateřská škola na okraji meandrů“.

V blízkém sousedství je budova základní školy s tělocvičnou a venkovním sportovním hřištěm. V rámci spolupráce obou škol je pravidelně využíváme k pohybovým činnostem, organizaci školních besídek a akcí pro zákonné zástupce dětí. Z toho pramení i vzájemná spolupráce a návaznost mezi školami.

Mateřská škola je dvoutřídní s celodenním provozem. Děti jsou rozděleny do tříd podle věku. Každá třída má k dispozici jedno poschodí. Stabilní lehárna v podkroví budovy poskytuje klidné zázemí pro odpolední odpočinek. Každý ze tří vstupů do budovy má svůj specifický úkol, tedy je

možnost dobrého bezpečnostního zajištění. Hlavní vstup do budovy je zajištěn bezpečnostní kamerou a možností sledovat pohyb před hlavními dveřmi. Vedlejší vstup je připraven pro dovoz stravy. Zadní vstup do budovy ze zahrady je využívám hlavně v letním období při pobytu na zahradě. Celá budova je chráněná elektronickým bezpečnostním zařízením s připojením na centrální pult městské policie.

Stále hledáme možnosti, jak nejlépe a co nejefektivněji využít prostory školy.

Dopravní dostupnost školy:

I když je naše mateřská škola umístěna v příměstské části Starý Bohumín, dopravní dostupnost je bezproblémová. Mateřská škola je vzdálená od Nového Bohumína cca 2km. Dojezd je možný autem, pravidelnou autobusovou linkou, na kole i pěšky. Převážná většina dětí je ze Starého Bohumína a jeho blízkého okolí.

Informace z historie školy:

První zápis novodobé „české“ mateřské školy je ze dne 3. 9. 1945.

První zápisy o předškolním vzdělávání dětí ve Starém Bohumíně již známe od roku 1920, kdy šlo ruku v ruce se vzděláváním v základní škole. Pro velký zájem a potřebu ze strany pracujících ZZ se postavila v roce 1939 samostatná budova, která sloužila částečně jako německá mateřská škola a částečně jako možnost bydlení. Postupně však mateřská škola zabrala celou budovu a po válce výuka probíhala ryze v českém jazyce. V průběhu let prošla škola poválečnými i budovatelskými léty, přestavbami, změnami řízení. Vystřídalo se zde mnoho ředitelů, učitelů i provozních zaměstnanců, a zejména pak nespočetné množství dětí. Někteří starousedlíci využívají toto zařízení již po celé generace, a vracejí se i nadále. Svědectví o těchto lidech a jejich osudech dává Kronika školy, která je po celá dlouhá léta pečlivě vedena.

Také budova i její okolí se změnily. V 70. letech 20. století prošla budova rozsáhlou přestavbou a v této podobě je využívána do současné doby. Průběžně probíhají opravy, které udržují budovu v dobrém stavu a jsou v souladu s požadavky nové doby.

V roce 2020 je historicky zaznamenáno 100 let existence předškolního vzdělávání ve Starém Bohumíně.

Věříme, že budeme i nadále pokračovat v dlouholeté tradici péče a vzdělávání místních dětí předškolního věku.

Snahou všech pedagogických pracovníků a personálu školy je nabídnout dětem vlídné, přátelské a podnětné prostředí. Navázat vzájemné spolupracující kontakty, které mají společný cíl: veselé,

spokojené a vnímavé děti, které touží po nových poznatcích nejen v oblasti vzdělávání, ale také v navazování vztahů se svými vrstevníky i dospělými.

„Získat pocit, že tady jsem doma a jsem tady rád.“

Součástí Masarykovy základní školy a Mateřské školy Bohumín na Seifertově ulici 601 se mateřská škola stala 1. ledna 2003.

 

3 Podmínky vzdělávání

3.1 Věcné podmínky

V přízemí mateřské školy se nachází předsíň, umývárna, WC, pracovna, herna, výdejna stravy, WC pro dospělé a zázemí pro správní zaměstnance. V prvním patře najdeme předsíň, umývárnu s WC, hernu, pracovnu, předsíň před kanceláří, kancelář, sklad výtvarných pomůcek, WC pro dospělé. V podkroví se nachází lehárna a půda. Vybavení tříd vyhovuje provozu MŠ. Splňuje požadavky antropologických zvláštností dětí. Děti jsou rozděleny do tříd podle věku. Podle věkových zvláštností dětí jsou vybaveny také třídy. Koutky jsou průběžně obnovovány a doplňovány novými hračkami a pomůckami. Dle nových trendů se snažíme doplňovat třídy a herny novými a moderními doplňky, barevně sladit prostředí, a tím zpříjemnit pobyt dětí. Nové hračky a pomůcky jsou kombinovány výzdobou s využitím vlastních prací dětí. Vybavení odpovídá počtu dětí. Pomůcky a hračky jsou umístěny tak, aby si je děti mohly samostatně brát a aby měly své stálé místo. Pro lepší orientaci dětí jsou na boxech fotografie hraček. Děti jsou pedagogy důsledně vedeny k jejich správnému používání a úklidu na stanovené místo. Třídy a herny upravujeme každoročně dle sestavy dětí. Pravidelně malujeme, udržujeme místnosti čisté, upravujeme výzdobu podle aktuální potřeby. Šatna, schodiště i pracovny dětí slouží jako galerie výtvarných prací a výrobků dětí. Malá šatna je zároveň centrum informací o mateřské škole. Dle platných hygienických a provozních předpisů je zajištěno udržování čistoty, správné osvětlení, větrání, manipulace s prádlem. Teploty v místnosti jsou kontrolované a správně regulované. V lehárně byla instalovaná klimatizace pro snížení teploty v letních měsících.

Školní zahrada je upravena pro pobyt dětí. Jsou zde vzrostlé stromy a živý plot, průlezky, skluzavka, dřevěný domeček, pískoviště, pružinové houpačky, velká travnatá plocha i dostatečně velká dlážděná plocha.

V posledním období jsme provedli několik výrazných oprav. Proběhla celková rekonstrukce plotu před budovou i jeho boční části. Na zahradě přibyl zajímavý prvek - pohyblivý chodník, vyvýšené záhony a další dřevěný domeček. Nová podlaha v kotelně a přilehlých místnostech nám umožnila lépe využít sklepní prostory a vytvořit další sklady k uložení pomůcek a jiných potřeb. Velkou radost nám dělá nová barevná šatna, ve které jsme využili každý kout, abychom zlepšili možnosti uložení oblečení a obuvi všech dětí a zároveň zvýšili komfort informování členů rodiny o životě školy, akcích, potřebách dětí, výsledky jejich pracovních a výtvarných činností, apod.. Pro lepší zajištění bezpečnosti byl instalován nový kamerový systém a zvonky do obou tříd MŠ. Ve výdejně stravy máme novou kuchyňskou linku, která odpovídá moderní době a potřebám pro výdej stravy. Velkým očekáváním byla rekonstrukce terasy, kterou jsme dlouhodobě plánovali a chtěli ji pravidelně využívat pro vzdělávací i odpočinkové činnosti dětí. Bohužel, problémy, které nastaly v průběhu opravy, nám do současné doby nedovolují terasu používat.

Do budoucna plánujeme další obnovu školní zahrady, ve vnitřních prostorech máme v úmyslu výměnu podlahy a dřevěného obložení ve třídě v přízemí, výmalbu dalších místností, nový dětský nábytek do herny v přízemí, pořízení interaktivní tabule, nákup nových hraček a pomůcek se zaměřením na polytechnickou výchovu a robotiku. Kontrolujeme stav půdních místností, krovů a střechy. Pro zlepšení prostorových podmínek při práci s dětmi pravidelně navrhujeme zřizovateli přestavbu půdy.

Při plánování oprav a nákupů vycházíme z plánovaného rozpočtu školy a finančních možností zřizovatele a kmenové školy.

 

3.2 Životospráva

Strava dětí je zajištěna dovozem z jídelny Masarykovy ZŠ a MŠ Bohumín. Je velmi chutná, vyvážená, pestrá, doplňovaná ovocem a nápoji. Jsou dodržovány vhodné intervaly mezi jídly. Děti do jídla nenutíme, snažíme se je motivovat, aby jídlo ochutnaly. U dětí upevňujeme návyky správného stolování, společenské návyky a zásady hygieny. Vedeme děti k sebeobsluze a samostatnosti.

V mateřské škole je zajištěn pravidelný denní řád, který je natolik flexibilní, že umožňuje organizaci činnosti přizpůsobit potřebám dětí a aktuální situaci. Každá třída má zpracovaný časový harmonogram, který vyhovuje věkovému složení třídy. Pobyt venku patří k pravidelným činnostem pobytu dětí v mateřské škole. Délku a intervaly dodržujeme s ohledem na inverzní nebo nepříznivé počasí (déšť, silný vítr, náledí, mráz). Prostorové možnosti budovy jsou omezené. Volný pohyb v budově vyžaduje dobrou organizaci a promýšlení plánovaných pohybových her. Děti často chodí po schodech, proto děti hned zpočátku opakovaně upozorňujeme na dodržování bezpečnosti. Odpolední odpočinek se snažíme v rámci možností přizpůsobit potřebám dětí. Umístění lehárny nedává prostor poskytnout dětem nespací aktivity v jiné třídě, proto umožňujeme nespícím dětem na lehátku klidové činnosti (prohlížení knih apod.).

Učitelé se sami chovají podle zásad zdravého životního stylu a poskytují tak dětem přirozený vzor.

 

3.3 Psychosociální podmínky

V mateřské škole je zajištěn pravidelný denní řád, který je pro děti velmi důležitý. Opakované a pravidelné činnosti vyvolávají v dětech pocity jistoty a bezpečí, které jsou v tomto období velice potřebné. Zároveň umožňuje činnosti dětí přizpůsobit jejich potřebám a také aktuální situlní situ

a akcemi v průběhu dne. Nově příchozím dětem nabízíme adaptační program, který konzultujeme s jejich zákonnými zástupci. Respektujeme adaptační dobu každého dítěte.

Všechny děti mají rovnocenné postavení a žádné z nich není zvýhodňováno ani nezvýhodňováno. Jakékoliv projevy nerovností, podceňování a zesměšňování dětí jsou nepřípustné. V návaznosti na schopnost dětí chápat a dodržovat stanovená pravidla, která vyplývají z nutnosti zajistit především jejich bezpečnost, jim poskytujeme určitou volnost a osobní svobodu.

Klademe důraz na to, aby se děti i dospělí cítili v prostředí mateřské školy dobře, jistě a bezpečně. Umožňujeme zachování sourozeneckých vazeb, navazování trvalejších vztahů s vrstevníky a úzký kontakt se všemi zaměstnanci v mateřské škole. Sociální klima jednotlivých tříd je odrazem chápání dětství a jeho specifik konkrétními pedagogy a silně ovlivňuje další vývoj dítěte. Učitelky se snaží o empatický přístup k dětem, respektují individuální potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají k jejich uspokojování. Zajišťují, aby děti nebyly neúměrně zatěžovány a nuceny ke spěchu, aby měly rovnocenné postavení a žádné z nich nebylo zvýhodňováno či naopak zesměšňováno, podceňováno apod. Záměrem mateřské školy v této oblasti je vedení dětí ke svobodnému projevu a rozhodování, samostatnosti a vědomí potřebnosti určitých pravidel, která jsou jasně a srozumitelně stanovena ve třídách po dohodě s dětmi. Důraz je kladen především na pocit bezpečí, přátelské vztahy mezi dětmi, mezi dětmi a dospělými, vzájemnou kooperaci a pomoc druhým. Tuto atmosféru vytváří v první řadě učitelka, která jedná s dětmi z pozice partnera, která je vždy ochotna dítě vyslechnout a pomoci mu, přistupuje k dětem empaticky a respektuje jejich důstojnost, vytváří klidnou atmosféru ve třídě, pozitivně děti motivuje a je schopna ocenit jejich úspěchy. Pedagogové se aktivně účastní na rozvoji školy. V průběhu roku vytváří dostatek příležitostí pro vzájemnou spolupráci pedagogů a zákonných zástupů dětí.

 

3.4 Organizace chodu

Pravidelný denní řád je dostatečně pružný tak, aby bylo možné reagovat na měnící se okolnosti, aktivity a činnosti dětí a jejich individuální možnosti. Každá třída má stanoven orientační časový harmonogram vzhledem k věku dětí, a rovněž vychází z prostorových podmínek školy. V budově je pouze jedna výdejna stravy - třída v přízemí. V průběhu roku je průběžně upravován dle potřeby chodu školy.

U dětí respektujeme jejich individuální potřebu pohybu a do denního programu zařazujeme pravidelně preventivní pohybové aktivity. Vzhledem k menším prostorám v MŠ se snažíme co nejvíce využívat školní zahradu a umístění mateřské školy v příměstské části bez velké dopravy, ale naopak blízkosti přírody a klidných zákoutí. Máme možnost také využívat tělocvičnu a hřiště blízké základní školy. Další sportovní aktivity jsou podporovány dotacemi zřizovatele. Můžeme

dětem nabídnout plavecký výcvik, bruslení, lyžování. Tyto kurzy jsou pod odborným vedením organizátorů. Pravidelně s dětmi jezdíme do školy v přírodě, účastníme se sportovních akcí pořádaných místními organizacemi nebo městem.

Organizace dne a přímá práce jednotlivých učitelů je stanovena tak, aby se všichni učitelé plně věnovali dětem, jejich vzdělávání bylo účelné a efektivní.

Při zařizování a vybavování tříd a heren jsme vycházeli z věkových zvláštností dětí, ve třídě s nejmladšími dětmi jsme vytvořili relaxační a herní koutky, které jim zajišťují soukromí ke hře, mohou si hrát jednotlivě, paralelně i v menší skupině, což odpovídá jejich vývoji. Starší děti mají herny více otevřené, aby měly dostatek prostoru pro své pohybové aktivity, tvořivé činnosti, vycházející z jejich fantazie a představivosti, rovněž pro hru ve větší skupině a spolupráci.

U každého dítěte respektujeme jeho individualitu a přizpůsobujeme na základě komunikace se zákonnými zástupci adaptační režim dle jeho potřeb a zvláštností. Dle možnosti provozu zajišťujeme adaptační dny, účast na společných akcích, pobytu venku nebo na školní zahradě. Předem informujeme zákonné zástupce o podmínkách školy, organizaci provozu, nabídce akcí apod.

Denní režim je sestaven tak, aby poměr spontánních a řízených činností byl vyvážený. Učitelka při plánování činností přihlíží ke složení skupiny, se kterou pracuje, respektuje věkové a individuální zvláštností dětí. V době příchodu dětí do MŠ, při pobytu venku a odpoledních činnostech převažuje spontánní hra, řízená činnost probíhá individuální či skupinovou formou. Pravidelná tělovýchovná chvilka je v rámci bezpečnosti dětí řízená a společná pro všechny děti.

Dětem jsou nabízeny činnosti v návaznosti na jednotlivá témata tak, aby pro ně byly inspirující, aby podněcovaly jejich vnitřní motivaci a aktivitu. K tomuto přispívají kvalitní didaktické pomůcky a moderní vybavení zahrady, které podporují děti k bádání a experimentování.

Respektujeme jejich individuální potřebu pohybu a do denního programu zařazujeme pravidelně preventivní pohybové aktivity. V obou třídách je zajištěn klidný koutek, který děti vyhledávají k odpočinku a relaxaci. Nabízíme zákonným zástupcům adaptační program. Denní režim je sestaven tak, aby poměr spontánních a řízených činností byl vyvážený. Děti mají dostatek času a prostoru pro spontánní hru, mohou jí dokončit, nebo v ní později pokračovat.

V průběhu vzdělávací práce se snažíme co nejvíce pracovat v různě velkých skupinách, vytváříme podmínky také pro individuální práci. Podněcujeme děti k vlastní aktivitě. Jsou využívány moderní metody práce formou prožitkového a kooperativního učení s aktivní účastí dětí. V rámci všech činností využíváme všechny dostupné formy práce - individuální skupinové i frontální. Děti se tak učí pracovat nejen samostatně, ale i v týmu, vzájemně komunikovat, spolupracovat, prosadit se a podřídit se společnému zájmu. Činnosti jsou nabízeny v různých úrovních náročnosti. Jednotlivá

témata plánu zpracováváme tak, aby byla pro děti inspirující, rozvíjející i zábavná, ale přitom vzdělávací a motivující k získávání dalších poznatků.

Respektujeme potřeby, možnosti a pocity dětí, dbáme na jejich osobní soukromí, v případě potřeby mají možnost uchýlit se do klidného koutku a neúčastnit se společných činností. Stejné soukromí respektujeme i při osobní hygieně apod.

Při plánování činností vycházíme zejména z aktuálního dění, které se vztahuje k ročním obdobím, dějům v přírodě, svátkům, tradicím k tomu, co děti aktuálně obklopuje, je autentické a přirozené, k tomu, co si mohou ověřit v reálném prostředí. Rovněž přihlížíme k námětům dětí, které osloví větší skupinu.

V mateřské škole máme vytvořenou kvalitní základnu didaktických pomůcek a zásobníků nápadů, které neustále rozšiřujeme, doplňujeme a obohacujeme využitím dalšího vzdělávání, sdílením zkušeností jiných pedagogů, sledováním internetu i vlastnoruční prací. Učitelky mají zájem o prohlubování zkušeností, nápadů, sledují nové trendy vzdělávání. Využívají i předměty a pomůcky reálné, ze života, které nabízí příroda nebo je zajišťují ve spolupráci se zákonnými zástupci. Potřeby pro výtvarnou a pracovní výchovu pravidelně a včas doplňujeme, připravujeme dle plánu akcí.

Nejsou překračovány počty dětí ve třídě a spojování tříd je díky stavu učitelů maximálně omezeno.

3.5 Řízení mateřské školy

Za provoz odloučených pracovišť MŠ odpovídá řediteli školy ZŘŠ pro MŠ. Její povinnosti a kompetence vyplývají z náplně práce. Dle organizačního řádu odpovídá za pedagogický i nepedagogický personál mateřských škol, jelikož povinnosti, pravomoci a úkoly jsou specifikovány v náplni práce.

V mateřské škole je vytvořen informační systém, který zabezpečuje všem dostatek informací o jejím chodu, organizaci, výchovně vzdělávacím procesu a plánovaných aktivitách. Má jasně nastavená pravidla a mechanismy k vlastní činnosti školy, a to v souladu s právním řádem, koncepcí a strategií rozvoje školy. Zaměstnanci, zákonní zástupci dětí i zřizovatel k nim mají snadný a časově neomezený přístup. Učitelé dále spolupracují při tvorbě aktuálních plánů akcí, které jsou vždy na každý měsíc školního roku nové a specifické. V plánu jsou přesně uvedeny informace týkající se plánovaných akcí a jsou dostupné pro všechny výše uvedené aktéry na vymezených místech v MŠ i webových stránkách. Zaměstnanci MŠ jsou na začátku nového měsíce seznámeni rovněž s plánem práce kmenové ZŠ a včas informováni o aktivitách, které se jich konkrétně týkají. Momentálně vzniklé situace řešíme pružně dle potřeby na pedagogických radách, provozních poradách, třídních schůzkách apod.

Vedení školy aktivně podporuje vytváření zdravého školního klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru i zajištění materiálních podmínek pro vzdělávání. Podporuje a motivuje spoluúčast všech členů týmu na rozhodování o zásadních otázkách školního programu. Svým přístupem přispívá k pozitivní atmosféře, která se projevuje v dobrých prosociálních vztazích mezi zaměstnanci MŠ.

Úroveň práce všech zaměstnanců MŠ vyhodnocuje ZŘŠ pro MŠ. Provádí systematické hodnocení práce učitelů, poskytuje jim zpětnou vazbu k jejich práci, plánuje spolu s pedagogy jejich další profesní rozvoj, podporuje jej rozmanitými efektivními formami, kolegiální spoluprací a mentoringem. Motivuje učitele k sebehodnocení. Pozitivně motivuje a podporuje vzájemnou spolupráci všech, kteří se na životě a práci školy podílejí. Ředitel školy vyhodnocuje práci všech zaměstnanců na pedagogických radách i neformálních setkáních. K utužení vzájemných vztahů zaměstnanců organizuje akce a výjezdy. Zde využívá možnosti své zaměstnance ocenit a pozitivně motivovat k další práci. Pedagogický sbor pracuje jako tým, zásadní otázky týkající se chodu MŠ projednává na pedagogických radách, provozních poradách a třídních schůzkách, kde zveme ke vzájemné spolupráci rovněž zákonné zástupce dětí. Kvalitní a konstruktivní vztahy se zákonnými zástupci se snažíme utvářet již od zahájení předškolního vzdělávání každého dítěte. Zákonné zástupce seznamujeme s obsahem školního vzdělávacího programu, cíli MŠ a aktivně usilujeme o to, aby je vzali za své. V průběhu každého školního roku plánujeme zajímavé akce pro společná setkávání. Vzájemná spolupráce se tak v průběhu celé docházky dětí do MŠ postupně prohlubuje. Zákonní zástupci se v současné době o dění v MŠ zajímají, účastní se třídních schůzek a aktivně se zapojují do pořádaných akcí.

ZŘŠ pro MŠ aktivně řídí pedagogické procesy probíhající v MŠ. Podněcuje pedagogický rozvoj školy v souladu s koncepcí rozvoje školy. Pravidelně vyhodnocuje stav ve všech důležitých oblastech pedagogických procesů. Plánování pedagogické práce a chodu mateřských škol je funkční a vychází z výsledků evaluace. Systém evaluace školy je promyšlený a stabilizovaný. Při tvorbě školního vzdělávacího programu učitelky obou MŠ spolupracují. Celý vzdělávací obsah, charakteristika integrovaných bloků, tematické části, dílčí vzdělávací cíle a očekávané výstupy jsou společné, jejich konkrétní náplň odpovídá umístění a podmínkám každé mateřské školy zvlášť. Kontrolní a evaluační činnosti zahrnují všechny stránky chodu MŠ, jsou smysluplné a užitečné.

3.6 Personální a pedagogické zajištění

Všechny učitelky mají požadovanou odbornou kvalifikaci v oboru pedagogiky, v současné době všechny na vysokoškolské úrovni. Učitelé analyzují vlastní vzdělávací potřeby, ke svému dalšímu odbornému rozvoji přistupují aktivně, vzájemně se podporují a konstruktivně spolupracují. Nové poznatky získané studiem nebo účastí na kurzech a seminářích si vzájemně vyměňují. Účelně využívají i samostudia, zajímají se o nové trendy a získané poznatky se snaží uplatnit ve své práci.

Inspiraci a nové náměty čerpají v odborné literatuře a internetu. Své zkušenosti příležitostně sdílejí i s kolegy z jiných škol.

Vedení školy podporuje zvyšování odbornosti pedagogů. Každoročně je vytvořen plán dalšího vzdělávání, ve kterém si učitelky dle svého zájmu a zaměření mohou vybrat oblasti vzdělávacích kurzů, seminářů. Škola finančně zajišťuje akreditované semináře, dává prostor pro jejich absolvování.

Pedagogický sbor i nepedagogičtí pracovníci mateřské školy pracují na základě jasně vymezených pravidel, daných organizačním a provozním řádem, školním vzdělávacím programem a dalšími vnitřními předpisy, na jejichž tvorbě mají pracovníci možnost se spolupodílet. Učitelé navzájem spolupracují, podporují se kolegiální vztahy a pracují jako tým.

Rozvrh přímé pedagogické práce pedagogických pracovníků je řešen tak, aby byla vždy a při všech činnostech zajištěna optimální pedagogická péče s ohledem na dobu, kdy je v mateřské škole přítomno nejvíce dětí. Učitelky nastupují na směny postupně, aby se zajistilo smysluplné využití přímé výchovné práce. Pracovní doba je nastavena tak, aby děti byly rozděleny do dvou tříd v nejvytíženější době 8-15 hod. Se sníženým úvazkem učitelky na jedné třídě však není možné zcela pokrýt překrývání 2,5 hodiny.

Učitelky svou výchovně vzdělávací práci naplňují v souladu s pedagogickými a metodickými zásadami výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku a v souladu s běžnými společenskými pravidly. Se získanými důvěrnými informacemi jednají taktně, nezasahují do života a soukromí rodiny. Záměrem naší MŠ v personální oblasti je další rozvoj pedagogických zaměstnanců ve všech vzdělávacích oblastech tak, aby byl každý zaměstnanec způsobilý zajišťovat rozvoj široké palety individuálních dovedností dětí.

Důležitou součástí týmu na škole je domovnice, v jejíž pracovní náplni jsou obsaženy všechny provozní záležitosti školy. Flexibilně reaguje na změny a požadavky v průběhu dne a má mnoho vedlejších funkcí, které jsou důležité pro zajištění bezproblémového chodu školy. Pracovnice školní jídelny, která podléhá vedoucí jídelny školy, zajišťuje výdej stravy a čistotu ve výdejně.

Při činnostech, ke kterým nejsou předškolní pedagogové dostatečně kompetentní, spolupracují s příslušnými odborníky (speciální pedagogové, školní nebo poradenští psychologové, sociální pracovnice, lékaři apod.). Učitelé na základě pozorování a diagnostiky dětí zjišťují možné oslabení v určité oblasti a vyzvou zákonné zástupce k osobnímu projednání. Následně vypracují Plán pedagogické podpory a doporučí zákonnému zástupci vhodnou specializovanou službu, zejména PPP. V případě drobné odchylky, např. neupravené vady řeči, doporučujeme návštěvu logopedie.

3.7 Spoluúčast zákonných zástupců

Ve vztazích se zákonnými zástupci se snažíme o oboustrannou důvěru, vstřícnost a porozumění. Spolupracujeme s nimi na základě partnerství, snažíme se pochopit vztahy v rodině a oboustranně se podílet na správném rozvoji dítěte. Dosažení kvality ve vzdělávání je obtížné bez konstruktivních vztahů se zákonnými zástupci a pochopení potřeb dítěte. Individuálně pracujeme s dětmi, abychom poznaly jejich silné i slabé stránky a mohly z toho vycházet při další výchově a vzdělávání. Mateřská škola je vůči rodinám dětí otevřena. Zákonní zástupci dětí mohou vstupovat do tříd, pobývat tam a účastnit se všech činností. Mohou se spolupodílet na životě školy. Motivujeme je k partnerské spolupráci a odměnou je, když se k nám s důvěrou vracejí. V individuálních rozhovorech i neformálních setkáních zákonné zástupce informujeme o jejich dítěti a jeho prospívání. V této oblasti se chceme stále zdokonalovat a využívat efektivně podrobné diagnostiky a znalosti vztahů v rodině. Dle požadavku GDPR dodržujeme ochranu osobních dat, chráníme soukromí rodiny. Mateřská škola doplňuje rodinnou výchovu, a proto je znalost rodinného prostředí nutností.

Můžeme zde zdůraznit velkou výhodu naší malé rodinné školy. Znalost rodinného prostředí, rodinných příslušníků, dlouholeté vzájemné vztahy, provázanost akcí, to vše vytváří dobré klima pro práci s dětmi. Dáváme členům rodiny příležitost spolupodílet se na plánování vzdělávací práce i na zlepšování prostředí mateřské školy. Vzhledem k umístění v příměstské části je škola také informačním centrem – dění ve městě, propagace akcí, organizace akcí apod.

Učitelky chrání soukromí rodiny a zachovávají diskrétnost o jejich vnitřních záležitostech. Jednají s rodinnými příslušníky ohleduplně a taktně, nezasahují do života rodiny. V rámci možností nabízí škola osvětu a pomoc odborníků. Pořádáme nejrůznější akce, jejichž účelem není pouze informovat, poučit či pobavit, ale hlavně umožnit navázání hlubšího a důvěrnějšího vztahu mezi rodinou a zaměstnanci školy.

Formy spolupráce se zákonnými zástupci:

· Písemný kontakt, informativní prostředek

• informace prostřednictvím letáčků, brožurek, webových stránek

• informační nástěnky

• e-mailová komunikace či SMS zprávy

· Osobní kontakt a jeho realizace

• den otevřených dveří

• zápis do mateřské školy

• průběžné setkávání zákonných zástupců s učitelkami při příchodu a odchodu dítěte do a z mateřské školy

• telefonické rozhovory

• osobní konzultace

• společná organizovaná i neorganizovaná setkání (třídní schůzky, vystoupení dětí – besídky, společná tvoření členů rodiny a dětí, ukázky práce s dětmi, výstavy dětských prací, nástěnky v MŠ – zážitkový prostředek)

· Prostředek hodnotící

• rozhovory o dětech

• portfolia

• dotazníky

Úprava podmínek a harmonogram zlepšování

Nadále pokračovat v nastaveném trendu, který je osvědčený a oblíbený. Tzn. pravidelné akce se zákonnými zástupci na zahradě k různým událostem s využitím vybavení zahrady. Vystoupení dětí, opékání párků, tvořivé odpolední aktivity. Podporujeme společné zážitky a upevňujeme české tradice - velikonoční svátky, pranostiky, advent, maškarní ples. V dalším období zvýšíme individuální a neformální rozhovory se zákonnými zástupci v oblasti vzdělávání dětí, zejména dětí s povinným předškolním vzděláváním a dětmi, které vykazují odchylky v chování či učení. Zaměříme se na hlubší spolupráci s odborníky - PPP, SPC, logopedická poradna.

3.8 Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Stáří budovy a původní architektura není zcela bezpečná a vhodná pro některé děti se SPV. Komplikaci shledáváme zejména v zajištění bezbariérového přístupu do budovy, tříd a jídelny. Podmínky budovy nevyhovují požadovaným podmínkám zařazování dětí s fyzickým postižením (schodiště, menší prostory apod.). MŠ nedisponuje speciálními kompenzačními pomůckami odpovídajícími potřebám každého typu podpory.

V rámci rovného přístupu usilujeme o vytvoření optimálních podmínek k rozvoji osobnosti každého dítěte, plného zapojení a maximálního využití vzdělávacího potenciálu všech dětí

s ohledem na jejich individuální možnosti a schopnosti. Zařazování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami musíme ovšem zvažovat vzhledem k reálným možnostem.

V případě, že se ve škole bude vzdělávat dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, budeme provádět podpůrná opatření ve vzdělávacích strategiích dle platné vyhlášky č. 27/2016 Sb.:

1. stupeň MŠ – PLPP (bude vypracován plán pedagogické podpory)

2. stupeň ŠPZ a zákonný zástupce – IVP (na základě vyjádření ŠPZ a SPC bude vypracován individuální vzdělávací plán)

Mateřská škola bude postupovat citlivě a přiměřeně, vytvoří podmínky pro pozitivní přijetí dítěte. Pedagogové budou při své práci využívat vhodné vzdělávací metody a prostředky v souladu se stanovenými podpůrnými opatřeními a budou uplatňovat profesionální postoje, individuální přístup.

V souladu se vzdělávacími potřebami těchto dětí a požadavky jejich zákonných zástupců poskytujeme zajištění:

· v případě potřeby přítomnosti asistenta pedagoga (podle typu, míry a stupně postižení)

· souběžného působení obou učitelek realizujících vzdělávání ve třídě

· vybavení vhodnými didaktickými či kompenzačními pomůckami podle typu postižení a dle doporučení PPP, SPC

· v případě potřeby vypracování individuálního vzdělávacího plánu, PPP

· vzdělávání učitelek formou DVPP a samostudia

· odborné literatury k dostudování dané problematiky

· spolupráce s SPC, PPP, psychologem, psychiatrem, foniatrem či jiným odborným lékařem

· důsledného individuálního přístupu pedagogů k dítěti a vytvoření optimálních podmínek k co nejvšestrannějšímu rozvoji jeho osobnosti.

Vzdělávání dětí se zdravotním znevýhodněním

Třídní vzdělávací programy jsou koncipovány vždy tak, aby byl brán zřetel na tyto děti a aby jim byly vytvořeny podmínky podporující jejich vzdělávání a posilující jejich zdravotní stav. Zákonní zástupci dětí, které trpí potravinovou alergií nebo onemocněním omezujícím běžný příjem potravy mají neomezený přístup k aktuálnímu jídelníčku a mohou stravu upravit nebo doplnit dle potřeby dítěte. O změně v jídelníčku musí informovat přítomnou učitelku. V případě potřeby je ve spolupráci se zákonným zástupcem dítěte, vedoucí školní jídelny a mateřskou školou vypracován individuální plán stravování. Tento plán je sestaven na základě lékařské zprávy.

Jako aktivity a postupy k utužování zdraví využíváme – dechová cvičení, jógu, pohybové aktivity, relaxaci, pitným režim, zdravé stravování, školu v přírodě a pobyt venku.

Vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním

Zákonní zástupci vzdělávaných dětí, kteří se nacházejí ve finanční tísni, mohou využít postupu uvedeného ve Školním řádu a požádat o osvobození od úplaty za předškolní vzdělávání. Dětem se sníženou sociální adaptabilitou a potřebou intenzivnější výchovné stimulace je poskytována speciálně pedagogická podpora a jejich zákonným zástupcům je nabízeno poradenství a konzultace. Tato problematika je rovněž součástí školního systému prevence sociálně patologických jevů.

3.9 Podmínky vzdělávání dětí nadaných

Výchova nadaných dětí je náročnější a vyžaduje i vytvoření podnětného prostředí, tedy i v oblasti finanční je nutné více investovat. Úkolem MŠ je nadaným dětem umožnit a dát jim příležitost své schopnosti rozvinout.

Podmínky, které nabízíme v mateřské škole:

· složitější zadání při řízených nebo individuálních činnostech, aktivitách

· práce s pomůckou Logicco Pikolo

· nabídka zajímavých konstruktivních stavebnic, hlavolamů, doplňovaček

· práce s tabletem

· nabídka robotických hraček

· zapojení do aktivit dotovaných zřizovatelem - Šachy do škol, plavání, lyžování

· úzká spolupráce se ZZ

Pro zlepšení podmínek chceme vybavit školu interaktivní tabulí.

Možnosti objevení nadaného dítěte

· Všímáme si, jak dítě řeší úkol – nejen výsledek, ale i postup

· Sledujeme, jak se dítě projevuje ve skupině, jaká je úroveň diskuze.

· Všímáme si zájmů, koníčků, mimoškolní činnosti.

· Pozorujeme, na co konkrétně se dítě zaměřuje, co jej nejvíce zajímá, baví, u čeho nejdéle vydrží

· Snažíme se být nezávislými a nezaujatými pozorovateli.

· Všímáme si, jaké úsilí dítě vydá při překonávání překážek.

· Poměrně častým obrazem je kolísání projevů chování dítěte. Tento jev souvisí s vývojovou nevyrovnaností, se kterou se u těchto dětí setkáváme.

Postup ve vzdělávání při rozpoznání nadaného dítěte

1. Identifikace dětí učitelkou mateřské školy, zákonnými zástupci, spolupráce ZZ a školy.

2. Identifikace odborníkem v psychologické poradně - odborné prozkoumání schopností a možností dítěte, pravidelné konzultace, organizace vlastních programů pro nadané děti.

3. Vytvoření individuálního vzdělávacího plánu.

Má-li být naše práce s nadanými dětmi předškolního věku efektivní a úspěšná, je třeba dodržovat určitá obecná pravidla.

· Neautoritativní komunikace

· Pozorné naslouchání

· Nenutit nadané dítě do činnosti

· Prostor pro prezentaci dítěte

· Provádět společné hodnocení činností

Nabídka činností vychází z potřeby rozvíjet talent a schopnosti dětí, ale také z materiálních a personálních možností školy.

3.10 Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let

Předškolní období je zásadní pro utváření celoživotních návyků, respektování pravidel a norem. Ve věku dvou let je dítě zpravidla připraveno tyto aspekty rozeznávat a přijímat. Pokud se v mateřské škole vzdělávají děti mladší tří let, potřebují i podmínky, které reagují na vývojová specifika, individuální potřeby, zájmy a možnosti těchto dětí. Dítě ve věku od dvou do tří let má některé potřeby jiné nebo intenzivnější než děti starší. Potřebuje stálý pravidelný denní režim, dostatek emoční podpory, zajištění pocitu bezpečí, přiměřeně podnětné prostředí a činnosti, více individuální péče a srozumitelná pravidla. V případě zařazení dvouletých dětí využíváme personální posilu v rámci šablon - chůva. Dle stanovené legislativy snížení počtu dětí na třídě.

V případě zařazení dvouletých dětí ve třídě zajišťujeme specifické materiální podmínky ve třídě:

· Vybavení dostatečným množstvím podnětných a bezpečných hraček a pomůcek pro dvouleté děti.

· Ve třídě je pro dvouleté děti použito více zavřených, dostatečně zabezpečených skříněk k ukládání hraček a pomůcek. Tím je zajištěna bezpečnost dětí a předkládání přiměřeného množství podnětů pro tyto děti.

· Pro zajištění bezpečnosti jsou znepřístupněny bezpečnost ohrožující předměty. Ve třídě jsou nastavena dětem srozumitelná pravidla pro používání a ukládání hraček a pomůcek.

· Prostředí je upraveno tak, aby poskytovalo dostatečný prostor pro volný pohyb a hru dětí, umožňovalo variabilitu v uspořádání prostoru a zabezpečovalo možnost naplnění potřeby průběžného odpočinku.

· Mateřská škola je vybavena dostatečným zázemím pro zajištění hygieny dítěte.

a hygienické potřeby.

· Je zajištěn vyhovující režim dne, který respektuje potřeby dětí (zejména pravidelnost, dostatek času na realizaci činností, úprava času stravování, dostatečný odpočinek).

· Vytváříme podmínky pro adaptaci dítěte v souladu s jeho individuálními potřebami.

· Dítěti je umožněno používání specifických pomůcek pro zajištění pocitu bezpečí a jistoty.

· Vzdělávací činnosti jsou realizovány v menších skupinách či individuálně, podle potřeb a volby dětí.

· Učitel uplatňuje k dítěti laskavě důsledný přístup.

· V MŠ jsou aktivně podněcovány pozitivní vztahy, které vedou k oboustranné důvěře a spolupráci s rodinou.

· Pedagogické pracovnice jsou proškoleny z šablon pro dvouleté děti.

· Organizace na třídách je uzpůsobena k co největšímu možnému překrytí pedagogických pracovnic

· Péče o děti od dvou do tří let musí být organizačně a provozně zajištěna v souladu s platnými právními předpisy

4 Organizace vzdělávání

Druh provozu školy: Celodenní Počet tříd včetně bližší charakteristiky:

V mateřské škole jsou děti rozděleny podle věku do dvou tříd

1. třída - 3 – 4 roky (ve výjimečném případě jsou přijímány děti mladší tří let)

2. třída - 5 – 7 let

V průběhu přijímání dětí nelze stanovit přesný počet dětí pro danou věkovou kategorii, ale snažíme se využít sníženého počtu dětí ve 2. třídě, kde je kapacita 15 dětí a poskytovat dětem s povinným předškolním vzdělávání ve věku před nástupem do základního vzdělávání pravidelnou školní přípravu. V průběhu školního roku a podle aktuálních stavů dětí dochází k přesunům, ale vždy s ohledem na věkové zvláštnosti dětí a po dohodě se zákonnými zástupci dětí.

Dle personálních i organizačních podmínek má každá mateřská škola zpracováno vnitřní uspořádání školy a stanoven orientační časový harmonogram činností. Organizace vzdělávání je ošetřena také ve „Školním řádu“ (viz. Přílohy ŠVP), který slouží k vymezení povinností a práv dětí, zákonných zástupců a organizace.

Pravidla pro zařazování do jednotlivých tříd:

Jelikož se jedná o malotřídní mateřskou školu, vzájemná propojenost mezi třídami je velice těsná a spolupráce intenzivní. Pevným pravidlem je rozdělení dětí po dobu stravování. Svačiny se podávají ve třídách, oběd – vzhledem k umístění výdejny stravy, je rozdělen časově pro každou třídu.

Orientační rozdělení dne na třídách

2. třída: děti 4,5–7leté

Časové rozmezí Činnosti

6.00 – 8.45 příchod dětí, volné činnosti a aktivity dětí, smyslové hry, výtvarné a pracovní činnosti, individuální práce s dětmi, komunitní kruh

8.45 – 9.10 pohybová chvilka (pohybové hry, zdravotní cvičení, relaxační cvičení, ap.)

9.10 – 9.30 hygiena, přesnídávka

9.30 – 10.15 řízené didakticky zaměřené činnosti a aktivity-společná, skupinová či individuální činnost nabízená nebo řízená učitelkou dle vzdělávacího programu

10.15 – 11.45 příprava na pobyt venku, pobyt venku

11.45 – 12.15 hygiena, oběd

12.15 – 14.00 hygiena, příprava na odpolední klid, odpolední klid

14.00 – 16.00 hygiena, svačinka, pohybové aktivity, individuální činnosti, volné hry, popř. pobyt na školní zahradě, rozchod domů

 

1. třída – děti 3–4,5leté (výjimečně děti mladší tří let)

Časové rozmezí Činnosti

6.00 – 8.45 příchod dětí, volné činnosti a aktivity dětí, smyslové hry, výtvarné a pracovní činnosti, individuální práce s dětmi, komunitní kruh

8.45 – 9.00 pohybová chvilka (pohybové hry, zdravotní cvičení, relaxační cvičení, ap.),

9.00 – 9.30 hygiena, přesnídávka

9.30 – 10.00 řízené didakticky zaměřené činnosti a aktivity-společná, skupinová či individuální činnost nabízená nebo řízená učitelkou dle vzdělávacího programu

10.00 – 11.30 příprava na pobyt venku, pobyt venku

11.30 – 12.00 hygiena, oběd

12.00 – 14.00 hygiena, příprava na odpolední klid, odpolední klid

14.00 – 16.00 hygiena, svačinka, pohybové aktivity, individuální činnosti, volné hry, popř. pobyt na školní zahradě, rozchod domů

Děti se scházejí ve třídě v přízemí, po příchodu učitelky druhé třídy (dle rozpisu pracovní doby) odcházejí dle rozdělení do své třídy.

Činnosti se souběžným působením dvou učitelů ve třídě:

Ve třídě mladších dětí (1. třída) se potkává rozdílná věková skupina, která vyžaduje rozdílnou úroveň požadavků na děti, a to nejen v oblasti vzdělávání, ale také v sebeobsluze, hygieně i stolování. Proto je důležité delší překrývání učitelek na třídě. V organizaci pracovní doby se učitelky překrývají alespoň 2,5 hodiny.

Ve třídě starších dětí (2. třída) je kapacita 15 dětí. Snížený stav dětí napomáhá učitelce cíleně pracovat s vyváženou skupinou dětí před nástupem do základního vzdělávání. Také zde je potřeba individuálně s dětmi pracovat a je nutné přiznat, že vzdělávání dětí s povinnou předškolní docházkou je náročné a odpovědné. Proto hledáme formy, jak zajistit na tuto třídu dvě učitelky. Změna financování škol umožnila navýšení alespoň poloviční úvazek další učitelky.

Kritéria pro přijímání dětí do mateřské školy:

Pro přijímání dětí jsou každoročně před samotným zápisem do MŠ stanovena "Kritéria pro přijímání dětí do předškolního vzdělávání", která vyplývají z možností a vlastní organizace mateřské školy. Přednostně jsou přijímány děti ve věku před nástupem do základního vzdělávání, sourozenci stávajících dětí, děti starší dle data narození a zejména děti ze spádové oblasti, pro nás to jsou děti ze Starého Bohumína. Kritéria pro přijímání dětí každoročně aktualizujeme a podmínky pro přijetí zapracováváme tak, aby nedocházelo k diskriminaci některé skupiny dětí.Naší snahou je vyhovět všem žadatelům, a proto při změně počtu přijatých dětí, přijímáme děti do kapacity školy i v průběhu školního roku.

 

5 Charakteristika vzdělávacího programu

5.1 Zaměření školy

Motto: "Cestička k domovu známě se vine - hezčí je, krásnější než všecky jiné..." K. V. Rais

Současná hektická doba přináší mnoho informací a nevšedních zážitků. Děti obklopují moderní technologie a místo pobytu venku, na čerstvém vzduchu, upírají své zraky do počítačových monitorů. Pojmy jako „příroda“ či "moje město" jim začínají být cizí. Často také od dětí slýcháme zážitky z exotických dovolených, ale později zjistíme, že neznají nejbližší okolí svého bydliště, krásy a pozoruhodnosti rodného města. Naším cílem je nabídnout dětem podnětné a chápající prostředí, ve kterém se budou cítit bezpečně a spokojeně. Kde mohou více poznat místo, kam patří, kde je jim dobře, kde mají své kořeny: Tedy ke svému domovu, rodině a městu. Protože poznání toho nejbližšího a nejznámějšího bude pro děti základem pro další život. Zaměření mateřské školy vychází z výchovných a vzdělávacích potřeb dětí, z kulturních tradic naší společnosti, z možností, které nám nabízí naše město, a ze spolupráce s rodinou.

Zaměřujeme se na:

- vytváření vztahu k mateřské škole; adaptaci dítěte na život v mateřské škole, začlenění se do kolektivu vrstevníků, posilování dobrých vztahů mezi dětmi i zaměstnanci mateřské školy, aktivní zvládání požadavků plynoucích z organizace mateřské školy, vnímání a osvojení si základních pravidel, přizpůsobení se společnému programu a aktivní účast na spoluvytváření pohody v tomto soužití, neboť zde tráví značnou část dne,

- poznávání prostředí města; architektury, historie, kulturních, sportovních, vzdělávacích institucí, výtvorů a obsahu lidské práce, služby, profese, infrastrukturu, životní prostředí, přírodu a vztah k ní,

- seznamování se s kulturními tradicemi naší společnosti a posilování vztahu k rodině, rodnému městu (lidové tradice - Sv. Martin, Mikuláš, Vánoce, Masopust, Velikonoce, oslavy svátku Dne matek, otců, rodin, dětí, Den Země, apod.), pořádání akcí (pro zákonné zástupce dětí, občany města, apod.) a účast na akcích pořádaných školou, zřizovatelem apod.,

- rozvoj osobnosti dětí na základě jejich individuálních potřeb, schopností a možností, na rozvoj vnitřní motivace k učení a poznávání všeho, co je obklopuje a zajímá, poskytování jejich celistvého poznávání, směřování jejich činnosti co nejvíce k praktickému životu a úspěšnému vstupu do základního vzdělávání,

- upevňování kvalitních vztahů s rodinami dětí; je potřebné, aby rodina a škola o sobě věděly, aby byly, pokud možno, navzájem propojené a vzájemně se ve výchově a vzdělávání dětí doplňovaly.

Škola by měla dýchat rodinnou atmosférou, měla by být přístupná zákonným zástupcům, neboť každý z nich má právo vědět, jak se jeho dítě projevuje, měla by je motivovat ke spolupráci, k účasti na společných akcích, brigádách.

Naším hlavním cílem je zajistit kvalitní výchovu a vzdělání v souladu s požadavky formulovanými v RVP pro PV tak, aby dítě, které odchází z MŠ, bylo optimálně rozvinuté na základě svých možností a schopností po stránce tělesné, psychické, sociální, aby mělo osvojeny základní pravidla chování a základy životních hodnot. Předpokládáme, že při realizaci školního programu v práci s dětmi budeme jeho podobu dotvářet a měnit.

5.2 Dlouhodobé cíle vzdělávacího programu

1. Aktivním přístupem a vlastní praktickou zkušeností vytvářet elementární povědomí o místě, kde žije a vyrůstá. Poznat město Bohumín.

Prostředky realizace:

· cílené vycházky městem: získání povědomí o památkách města, názvech budov, institucí, obchodů, míst pro sport a relaxaci, ulic, bydlišť dětí, infrastruktuře, službách apod.

· cílené vycházky do blízké přírody: získání povědomí o životním prostředí města, o přírodě, její proměnlivosti a o způsobu její ochrany, upevnění vztahu k přírodě

· návštěvy a exkurze do známých budov a institucí v Bohumíně a do dalších příměstských částí

· doplňování dětské knihovny o zajímavou literaturu o městě a okolí a její využívání ve výchovně vzdělávacím procesu

· cílené vyhledávání a pořizování pomůcek vhodných k využití v tomto směru – stolní hry, puzzle, kostky, stavebnice, koberce – cesty apod.

· využívání fotografií, virtuálních videí města – s využitím interaktivní tabule, DVD

· účast na akcích organizovaných městem a městskými organizacemi – BOSPOR, K3, DDM Fontána, Knihovna, Jeskyňka apod.

· besedy se zajímavými občany – příslušník Městské policie, hasič, knihovnice apod.

· exkurze ve spolupráci se zákonnými zástupci na jejich pracovištích – např. pekárny, obchody, nemocnice

· spolupráce se ZŠ – školní hřiště, odborné učebny, třídy, interiér budovy

2. Nabídkou vhodných činností a prožitků motivovat dítě k aktivnímu získávání nových poznatků a zkušeností, samostatnému myšlení a řešení problémů

Prostředky realizace:

· užší spolupráce s knihovou, práce s literaturou (leporela, encyklopedie, dětské knihy, zařazovat čtení na polštářcích)

· podnětné tematicky zaměřené činnosti, námětové, didaktické, logické a společenské hry, které vedou k získávání vědomostí, dovedností a návyků na jeho vlastní úrovni vývoje

· specifické činnosti přiměřené věku dětí

· metody experimentu a pokusu

· pravidelné diskuse a komunitní kruhy k jednotlivým tématům

· spolupráce s dalšími organizacemi

· činnosti umožňující dítěti dosáhnout úspěchu

· zapojení dětí do přípravy besídek a vystoupení s programem na veřejnosti

· podporování zájmu dětí o vše nové v rámci spontánních i řízených činností

· podávání informací přiměřených jejich věku a možnostem chápání (nepřetěžovat děti)

· nepředávání hotových poznatků, získávání vlastní zkušeností

· využívání reálných a přirozených situací - situační učení

· využívání moderních technologií, interaktivních, didaktických a podnětných pomůcek

3. Poskytovat příležitosti k rozvoji sociální soudržnosti v rámci kolektivu, rodiny i společnosti

Prostředky realizace:

· posilování vzájemných vztahů a dětských přátelství formou dramatických činností, pohybových her, hudebně pohybových her, spontánních činností apod.

· podpora vzájemné pomoci jak v kolektivu, tak mezi třídami (starší – mladší, i na třídě)

· zařazování námětových, kooperativních a sociálních her na téma rodiny a přátelství

· zařazování skupinových aktivit a kooperativních aktivit

· upevňování vztahu k rodině, společné akce, besedy

· vytváření modelových situací, které vedou k ohleduplnosti a naslouchání druhému

· seznamování s pohádkami a příběhy obohacujícími citový život dítěte

· společné setkávání s dalšími organizacemi na různých akcích – MŠ, Salome, Slůně

· společně dodržování a prožívání lidových tradic, zvyků, slavností, svátků apod.

· společné oslavy narozenin a svátků dětí i zaměstnanců

· podílení se na vymezení společných pravidel soužití ve třídě

· posilování sociálního cítění ke starším lidem, k občanům města, členům rodiny - vystoupení v domovech důchodců, na akcích města

· posilování vzájemných vztahů a spolupráce při společných činnostech - brigády, práce na zahradě, účast na akci Den Země

· posilování vztahu ke kulturním hodnotám – zprostředkování uměleckých a kulturních podnětů – koncerty, divadla, literární texty, výstavy apod.

5.3 Metody a formy vzdělávání

Formy vzdělávání:

V pedagogickém procesu v mateřské škole používáme různých organizačních forem činností dětí, které umožňují dosáhnout žádoucího vzdělávacího výsledku. Jejich promyšlené a účelné střídání činí život dětí pestrým a dynamickým, což odpovídá jejich fyziologickým potřebám a stádiu jejich psychického rozvoje. Specifickou formu představuje didakticky cílená činnost, ve které učitelka naplňuje konkrétní vzdělávací cíle formou záměrného i spontánního učení za aktivní účasti dítěte (prožitkové činnosti, experimentování apod.). Škola uplatňuje individuální, skupinovou a hromadnou formu vzdělávání. Hlavní formou činnosti dítěte v předškolním období je hra. Hra je specifickým projevem aktivity dítěte, je ovlivňována prostředím, v němž dítě žije a do něhož se hrou začleňuje. Hra přispívá k harmonickému formování dítěte, umožňuje dosahovat cílů všech složek vzdělávání, je prostředkem vzdělávací práce. Je rovněž metodou vzdělávací práce. Hra odpovídá svým obsahem, formou a proměnlivostí osobnosti malého dítěte. Dovoluje tak učitelce včlenit různé metodické postupy k dosažení vytýčeného cíle vzdělávání. Učitelka ve své práci využívá všech stadií her, a to od her individuálních u nejmenších dětí, přes

párové (kooperativní) až po hry skupinové, a rovněž využívá všech druhů her. Jsou to především tvořivé hry, které si dítě vytváří samo, námětové hry, též dramatizující a konstruktivní. Učitelky pracují rovněž s hrami s pravidly, a těmi jsou hry pohybové a didaktické.

Metody vzdělávání:

Na základě dlouhodobého a každodenního styku s dítětem i s jeho zákonnými zástupci se snažíme dítě správně diagnostikovat, rozvíjet jeho osobnost, podporovat tělesný rozvoj, zdraví i jeho osobní spokojenost a pohodu. Nabídkou mnohostranných a přiměřených podnětů doplňujeme rodinnou výchovu a pomáháme zajistit dítěti aktivní rozvoj a učení.

Výběr metody vždy závisí na didaktickém cíli. V procesu vzdělávání dětí z hlediska pramene poznání a typu poznatků používáme metody slovní, názorně demonstrační a praktických činností. Ke slovním metodám patří například návody, vysvětlení, popis, vyprávění, rozhovor, beseda, předčítání a další. Slovní metody vhodně spojujeme s praktickou činností. Do skupiny názorných metod patří především pozorování, předvádění, pokus, exkurze a vycházka, při kterých mají děti možnost poznávat všemi smysly. Výše uvedené metody často spojujeme s metodami založenými na základě aktivity a samostatnosti dětí, jakými jsou např. experimentování nebo badatelsky orientované vyučování, které nabízejí prožitkové a kooperativní učení založené na přímých zážitcích, podporují dětskou zvídavost, potřebu objevovat a vzájemně spolupracovat s vrstevníky. Využíváme přirozenosti myšlenek a spontánních nápadů především formou dětské nezávazné hry, která by měla být základní činností dětí. Tyto metody přinášejí dětem navíc citový prožitek, který usnadňuje učení. V této fázi zařazujeme rovněž učení metodou navození problémových situací. V oblasti spontánního sociálního učení, které je založené na principu přirozené nápodoby, se snažíme poskytovat dítěti správné vzory chování. Učíme dítě poznávat sebe sama, rozvíjet pozitivní city ve vztahu k sobě i okolí a zejména ke svým vrstevníkům. Důležitým prvkem ve výchově je city nejen poznat, ale získané dojmy a prožitky umět vyjádřit. Zde opět využíváme spontánnosti a přirozené tvořivosti v tomto vývojovém období. Aktivně a koordinovaně pracujeme na rozvoji jemné motoriky, zejména grafomotoriky a vizuomotoriky, a položení základů čtení a psaní.

Poznávání umožňuje učitelka dítěti posloupně a vychází od jednoduchého ke složitějšímu. Trvalost těchto poznatků u dětí zajišťuje učitelka metodou motivační, fixační, diagnostickou.

Při vzdělávání dětí zachováváme rovněž obecné zásady – cílevědomost, jednotnost a důslednost, přiměřenost, názornost, soustavnost a posloupnost, trvalost, individuální přístup. Pro děti předškolního věku je velmi důležité, aby byly učitelkou vedeny k určitému vzdělávacímu cíli a aby na ně všichni dospělí působili jednotně.

Správným využitím metod dle aspektu didaktického – slovní a praktické, názorné a demonstrační, dle aspektu psychologického – metody sdělovací a důležité metody kladného hodnocení a

povzbuzení, připravujeme dítě nenásilnou formou na vlastní život a nastartujeme u něj potřebu celoživotního vzdělávání. Promýšlením vhodných organizačních forem s doplněním netradičních a funkčních didaktických pomůcek dětem připravujeme prostředí, kde získávají nové vědomosti, znalosti i dovednosti.

 

5.4 Zajištění vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných

Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocení PLPP:

Nepostačuje-li samotné zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb dítěte, PLPP sestavují učitelky na třídě. PLPP má písemnou podobu. Před jeho zpracováním probíhají rozhovory učitelek, které přesně specifikují obtíže dítěte, staví cíle nápravy, metody, jimiž chtějí cíl dosáhnout, a způsob kontroly plnění stanovených cílů týkající se práce s dítětem vyžadujícím pedagogickou podporu v oslabených oblastech. Učitelky na třídě dále stanoví termín přípravy PLPP a organizují společné schůzky se zákonnými zástupci dítěte a následně v případě potřeby s dalšími odborníky. Učitelé na třídě odpovídají za seznámení zákonných zástupců dítěte s konečnou podobou PLPP. PLPP vyhodnocují učitelky na třídě nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrného opatření. Pokud jsou podpůrná opatření nastavena ze strany mateřské školy pro dítě dostačující a funkční, PLPP se realizuje v dané podobě do konce školního roku, kdy dojde k jeho opětovnému vyhodnocení. V případě, že PLPP je vyhodnocen jako nedostačující, kompetentní učitelka doporučí zákonnému zástupci dítěte návštěvu PPP nebo SPC, které rozhodne o dalším postupu. Mateřská škola průběžně PLPP aktualizuje.

Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocení IVP:

Individuální vzdělávací plán (IVP) zpracovává mateřská škola pro dítě od druhého stupně podpůrných opatření na základě doporučení školského poradenského zařízení (ŠPZ) a žádosti zákonného zástupce dítěte. IVP vychází ze školního vzdělávacího programu (ŠVP). Obsahuje mj. údaje o skladbě druhů a stupňů podpůrných opatření poskytovaných v kombinaci s tímto plánem. Naplňování IVP vyhodnocuje školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou nejméně jednou ročně.

IVP sestavuje třídní učitelka ve spolupráci s výchovným poradcem. Podmínkou zpracování IVP je doporučení školského poradenského zařízení. IVP má písemnou podobu. Před jeho zpracováním se učitelka seznámí s doporučením školského poradenského zařízení a diagnostickým listem dítěte, ve kterém jsou zaznamenané aktuální projevy a výsledky dítěte, stanoví vhodné metody,způsoby kontroly osvojení znalostí a dovedností a samotné prostředky výchovně vzdělávací práce. Zároveň seznámí se zněním IVP zákonného zástupce a zajistí informovaný souhlas. Spolupracuje po celou dobu plnění IVP se zákonným zástupcem a průběžně jej informuje o jednotlivých postupech ve vzdělávání a výsledcích dítěte.

Pravidla pro zapojení další subjektů:

Mateřská škola vytváří ve svém školním vzdělávacím programu a při jeho realizaci podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti. To platí v plné míře pro vzdělávání dětí se speciálními potřebami i dětí nadaných. Výchovně vzdělávací proces probíhá takovým způsobem, aby byl stimulován rozvoj potenciálu každého jednotlivce.

Výchovně vzdělávací proces obohacujeme aktivitami realizovanými ve spolupráci se zájmovými organizacemi a vzdělávacími institucemi našeho města. Na mnohé aktivity přispívá finančně zřizovatel školy - město Bohumín. Využíváme dotace města na plavání, lyžování, bruslení, výjezdy do světa techniky v Ostravě, akci „šachy do škol“ a školu v přírodě. Všechny sportovní akce zajišťujeme se společností BOSPOR, která nabízí různé sportovní aktivity a „šachy do škol“ ve spolupráci s DDM. Tato aktivita podporuje logické myšlení dětí a pomáhá nalézat děti nadané v tomto směru. Využíváme další nabídky kulturní agentury K3 Bohumín, interaktivní výstavy, divadelní představení a koncerty, do mateřské školy zveme divadélka s různými žánry a tématy, navštěvujeme představení přímo v Divadle loutek v Ostravě. Úzce spolupracujeme také s místními organizacemi, např. Myslivecké sdružení ve Starém Bohumíně, Sbor dobrovolných hasičů, sdružení Starobohumíňáci, jsme zapojeni do ekologického projektu MŠMT „Recyklohraní“ a dlouhodobého projektu MAS (Místní akční skupina) – „Lepší klima pro Bohumínsko“.

Každoročně tvoříme plán spolupráce se Základní školou ve Starém Bohumíně – organizace společných akcí, seznamování s prostředím základní školy pro jednodušší adaptaci dětí z MŠ, např.: exkurze do ZŠ, pobyt v družině, „školák“ – škola na nečisto.

V případě potřeby spolupracujeme s odbornými institucemi – PPP, SPC, klinický logoped.

Zodpovědné osoby:

Za zajištění vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami jsou zodpovědné učitelky na třídě. Dále zodpovídají za vedení veškeré dokumentace, která se k této oblasti vztahuje, a postupy, které jsou výše uvedené. Pokud je k dítěti přidělený asistent pedagoga, jeho povinností je úzce spolupracovat s učitelkou na třídě a individuálně s dítětem pracovat v průběhu nejen přímého vzdělávání, ale i v průběžných denních činnostech. Výsledkem je tým, který pomáhá dítěti vyrovnat handicap a překonat v rámci možností rozdíly, nebo v případě dítěte nadaného rozvíjet jeho potenciál.

Přehled předmětů speciálně pedagogické péče:

Dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami je dítě, které k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrná opatření se člení do pěti stupňů. Vzdělávání těchto dětí se řídí §16 odst. 9 školského zákona a vyhláškou č. 27/2016 Sb. Předmět speciálně pedagogické péče je na naší mateřské škole organizován jako forma intervence a je doporučován jako forma další péče o dítě v mateřské škole. Jedná se o druh intervence, která má přispět ke zlepšení aktuálních obtíží dítěte.

Pro úspěšnou výchovu a vzdělávání těchto dětí zabezpečujeme (případně umožňujeme) uplatňování principu diferenciace a individualizace výchovně vzdělávacího procesu při organizaci činností a při stanovování obsahu, forem i metod výuky; spolupráci se zákonnými zástupci žáka, školskými poradenskými zařízeními a odbornými pracovníky školního poradenského pracoviště, v případě potřeby spolupráci s odborníky mimo oblast školství (zejména při tvorbě IVP).

Pedagogičtí zaměstnanci volí vhodné vzdělávací metody a prostředky, které jsou v souladu se stanovenými podpůrnými opatřeními. Během vzdělávání uplatňují profesionální postoje nejen pedagogičtí zaměstnanci, ale i ostatní zaměstnanci, kteří se na péči o dítě a jeho vzdělávání podílejí. Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami vytváříme podpůrná opatření. Při všech postupech dbáme na to, aby byly v souladu se zájmem dítěte. Podmínky pro vzdělávání odpovídají individuálním potřebám dětí. Uplatňujeme princip diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při plánování a organizaci činností, včetně určování obsahu, forem i metod vzdělávání. Realizujeme všechna stanovená podpůrná opatření při vzdělávání dětí. Samozřejmostí je osvojení specifických dovedností na úrovni, která odpovídá individuálním potřebám a možnostem dítěte zaměřeným na samostatnost, sebeobsluhu a základní hygienické návyky na úrovni odpovídající věku dítěte.

Vzdělávání dětí se zdravotním postižením

V ojedinělých případech integrujeme dítě s lehkým postižením, a to formou individuální integrace do běžné třídy mateřské školy.

V souladu se vzdělávacími potřebami těchto dětí a požadavky jejich zákonných zástupců

poskytujeme:

- v případě potřeby přítomnost asistenta pedagoga (podle typu, míry a stupně postižení)

- souběžné působení obou učitelek realizujících vzdělávání ve třídě

- vybavení vhodnými didaktickými či kompenzačními pomůckami

- v případě potřeby vypracování individuálního vzdělávacího plánu

- vzdělávání učitelek formou DVPP a samostudia

- odbornou literaturu k dostudování dané problematiky

- spolupráci s SPC, PPP, psychologem, psychiatrem, foniatrem či jiným odborným

lékařem

- důsledný individuální přístup pedagogů k dítěti a vytvoření optimálních podmínek

k co nejvšestrannějšímu rozvoji jeho osobnosti.

Vzdělávání dětí se zdravotním znevýhodněním

Třídní vzdělávací programy jsou koncipovány vždy tak, aby byl brán zřetel na tyto děti a byly jim vytvořeny podmínky podporující nejen jejich vzdělávání, ale i posilující jejich zdravotní stav. Zákonným zástupcům dětí, které trpí nějakou potravinovou alergií nebo onemocněním omezujícím běžný příjem potravy, vycházíme vstříc tak, že sledujeme jednotlivá omezení a tyto suroviny vyčleňujeme ze stravy dítěte. Jako aktivity a postupy k utužování zdraví využíváme dechová cvičení, jógu, relaxaci, saunování, pitným režim, zdravé stravování a pobyt venku.

Vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním

Zákonní zástupci vzdělávaných dětí, kteří se nacházejí ve finanční tísni, mohou využít postupu uvedeného ve Školním řádu a požádat o osvobození od úplaty za předškolní vzdělávání. Dětem se sníženou sociální adaptabilitou a potřebou intenzivnější výchovné stimulace je poskytována speciálně pedagogická podpora a jejich zákonným zástupcům je nabízeno poradenství a konzultace. Tato problematika je rovněž součástí školního systému prevence sociálně patologických jevů.

Zvýšenou pozornost věnujeme dětem s odkladem školní docházky. Pokroky jsou zaznamenávány v individuálním hodnocení dítěte a konzultovány se zákonnými zástupci dítěte.

Vzdělávání dětí mimořádně nadaných

Vytváříme podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti.

To platí v plné míře i pro vzdělávání dětí nadaných. Za nadané dítě se považuje především dítě, které při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních

dovednostech. Zjišťování mimořádného nadání včetně vzdělávacích potřeb dítěte provádí školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou. Dítě, které vykazuje známky nadání, je dále podporováno. Vzdělávání dětí probíhá způsobem, při kterém je stimulován rozvoj jejich potenciálu včetně různých druhů nadání, aby se nadále tato nadání mohla ve škole projevit, uplatnit a dále se rozvíjet.

Pojem nadané dítě nelze zaměňovat s pojmem „bezproblémové dítě“. Právě z podstaty nadprůměrného nadání často vyplývá, že s tímto dítětem je více práce než s jeho vrstevníky. Nejenže je výchova těchto dětí náročnější, ale vyžaduje i vytvoření podnětného prostředí, tedy i v oblasti finanční je nutné více investovat. Nadané děti jsou vnímané jako velmi společenské, klidné, sebejisté a vcelku ochotné spolupracovat, ale také jako tvrdohlavé a uzavřené. Úkolem MŠ je nadaným dětem umožnit a dát jim příležitost své schopnosti rozvinout.

5.5 Zajištění průběhu vzdělávání dětí od dvou do tří let

Při zařazení dětí mladších tří let do mateřské školy je nutné navázat úzkou spolupráci s rodinou již v okamžiku přijetí dítěte, domluvit se na průběhu adaptačního období dle možností rodiny i školy. Mateřská škola často ve velké míře ovlivňuje postoj ZZ ke škole a k budoucí spolupráci. Učitelka se stává nejen vychovatelem dítěte, ale také průvodcem rodiny. Pomáháme zákonným zástupcům řešit každodenní drobné i větší starosti, rozkrýváme obavy a navozujeme pocit bezpečí pro dítě i jeho blízké. Je důležité vhodnou formou podporovat ZZ v jejich roli a přijetí odpovědnosti za dítě.

Důležitá témata pro začátek spolupráce:

· Adaptace – průběh, časování, možné reakce dítěte, pozitivní motivace v rodině

· Přiměřenost doby pobytu dítěte – možnosti přizpůsobení pracovní doby zákonných zástupců, pomoc širší rodiny

· Nemocnost – dítě může být v prvním roce náchylnější k nemocem, s tím by měli ZZ počítat a dbát na doléčení každé nemoci (vzájemná solidarita)

· Stravování – dopřát dítěti poznávat nové chutě

· Pravidelný režim – důležité pro pocit bezpečí; ZZ často neví, že dítě potřebuje pravidla a řád

Ve vzdělávání dětí mladších tří let převládají spontánní činnosti nad řízenými. Nejčastěji uplatňujeme individuální nebo skupinovou formu činností. V plné míře akceptujeme vývojová specifika (individualizace a diferenciace). Při plánování vzdělávací nabídky pro děti mladší tří let vycházíme z jednoduchých principů: jednoduchost, časová nenáročnost, známé prostředí a nejbližší okolí, smysluplnost, podnětnost, dostatek prostoru a času pro volný pohyb a hru dítěte. Maximálně využíváme metody práce vhodné pro tuto věkovou kategorii: situační učení, spontánní sociální učení (nápodoba), prožitkové učení, učení hrou a činnostmi. Pro děti této věkové

kategorie je náročné přizpůsobovat se velkému kolektivu. Tato fakta jsou základem pro stanovení vzdělávacích cílů pro tyto děti.

Zaměřujeme se na:

- podporu přirozeného rozvoje řeči

- seznamování s prostředím, vrstevníky i zaměstnanci školy

- budování pocitu bezpečí, důvěry dětí k zaměstnancům školy

- nenásilné zapojování do společných činností

- rozvoj sebeobslužných dovedností

- rozvoj dovedností hrubé i jemné motoriky, správný úchop kreslicího náčiní

- seznamování s jednoduchými pravidly

V případě zařazení dvouletých dětí jsou hračky a pomůcky vhodné pro tuto věkovou kategorii uložené ve více uzavřených, dostatečně zabezpečených skříních. Děti potřebují dostatečný prostor pro volný pohyb a hru, umožňující variabilitu uspořádání prostoru a zabezpečení možnosti naplnění potřeby průběžného odpočinku, zázemí pro zajištění hygieny dítěte, úložný prostor na náhradní oblečení a hygienické potřeby. Je upravený režim dne, který respektuje potřeby dětí (zejména pravidelnost, dostatek času na realizaci činností, úprava času stravování, dostatečný odpočinek). Podmínky pro adaptaci dítěte jsou v souladu s jeho individuálními potřebami, výchovně vzdělávací činnosti jsou realizovány v menších skupinách či individuálně, dle potřeb a volby dětí. Učitelky uplatňují laskavý důsledný přístup, aktivně podněcují pozitivní vztahy, které vedou k oboustranné důvěře a spolupráci s rodinou. Zajištění péče o děti od dvou do tří let je v souladu s platnými právními předpisy. Dle podmínek a možností školy je zajištěno dostatečné překrývání pedagogů ve třídě a využívání pomoci chůvy.

Zajištění průběhu vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka Cílem poskytované jazykové přípravy děti s nedostatečnou znalostí českého jazyka je, aby při přechodu na základní školu měly takové jazykové a sociokulturní kompetence v českém jazyce, které jim umožní se zapojit do výuky v základní škole a dosáhnout školního úspěchu. Pedagogové mateřské školy poskytují dětem-cizincům a dětem, které pocházejí z jiného jazykového a kulturního prostředí potřebnou podporu při osvojování českého jazyka již od jejich nástupu do mateřské školy. Při práci s celou třídou, ve které se vzdělávají i děti, které se český jazyk učí jako druhý jazyk, pedagogové uzpůsobují didaktické postupy a děti cíleně podporují v osvojování českého jazyka u těchto dětí. V souladu s platnou právní úpravou v situaci, kdy v mateřské škole, budou alespoň 4 cizinci v

povinném předškolním vzdělávání, bude zřízena skupina nebo skupiny pro bezplatnou jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání. Vzdělávání ve skupině pro jazykovou přípravu bude rozděleno do dvou nebo více bloků v průběhu týdne. Na základě posouzení potřebnosti jazykové podpory mohou být zařazeny do skupiny pro jazykovou přípravu rovněž jiné děti, než jsou cizinci v povinném předškolním vzdělávání, pokud to není na újmu kvality jazykové přípravy.

6 Vzdělávací obsah

Tématický celek: Putování časem padajícího listí

Integrované bloky:

Setkání pod společnou střechou - září (mateřská škola)

Výpravy za poklady podzimu - říjen (meandry Odry)

Kam za sportem v Bohumíně - listopad (BOSPOR)

 

Tématický celek: Putování časem dárečků a zimních radovánek

Integrované bloky:

Cesta za betlémskou hvězdou - prosinec (kostel - Starý Bohumín, Vánoce)

Objevování zimních kouzel a zázraků - leden (zahrada MŠ, Tři králové)

Hurá, do světa pohádek - únor (knihovna)

 

Tématický celek: Putování časem rozkvetlých květin 

Integrované bloky:

Pátrání po jaru - březen (zahrada, meandry Odry)

První krůčky ke škole - duben (ZŠ Starý Bohumín)

Tady bydlím já a má rodina - květen (domovy dětí, město)

 

Tématický celek: Putování časem letních radovánek, zážitků a dobrodružství 

Integrované bloky:

Nastupujte, svítí zelená - červen (zahrada MŠ, náměstí Starý Bohumín)

Prázdninové radovánky - červenec/srpen (zahrada MŠ)

 

6.2 Popis zpracování třídního vzdělávacího programu

Hlavním východiskem tvorby třídního vzdělávacího plánu je ŠVP, který je v souladu s RVP PV a je zpracován dle metodiky ČŠI v modulu INSPIS. Třídní plány generujeme v modulu INSPIS. Forma a struktura dokumentu je daná.

V třídním vzdělávacím programu přizpůsobíme záměry či výstupy konkrétní třídě dětí, navrhneme konkrétní obsah a rozvedeme do činností, které svým výběrem i náročností záměrům či výstupům odpovídají.

Dílčí tematické části rozpracujeme podrobněji:

- určíme konkrétní záměry a očekávané výstupy

- navrhneme konkrétní činnosti, které k očekávaným výstupům povedou

- budeme ověřovat (evaluovat), že náš plán funguje

Konkrétně to znamená, že převezmeme ze ŠVP tematický celek, který má základní obrys. Tomuto bloku dáme určitou strukturu a konkrétní náplň:

- vytvoříme nosnou kostru tu postupně naplňujeme

- určíme konkrétní záměry a očekávané výstupy, promýšlíme je ve vzájemných vazbách a souvislostech

- navrhneme konkrétní činnosti, které k očekávaným výstupům povedou

- vzdělávací nabídku rozpracujeme do činností přímo a nepřímo motivovaných učitelkou

- průběžně ji dle aktuální situace, potřeb a možností dětí doplňujeme

- třídní plán je jednoduchý a otevřený, respektuje věkové a individuální zvláštnosti dětí ve třídě

- provádíme průběžnou evaluaci a vyvozujeme další kroky

- třídní plán je otevřený a doplňujeme jej dle aktuální situace, potřeb, možností a nápadů

- závěrečnou evaluací získáváme podněty pro pedagogickou činnost s dětmi v další etapě.

6.3 Dílčí projekty a programy

Kromě tematických celků, které představují základní nabídku, nabízíme další projekty v rámci specifických aktivit.

V současné době jsou to projekty:

Veselá angličtina

Cvičíme spolu

Metoda dobrého startu

Téma a obsah nabízených projektů jsou závislé na personálních, časových možnostech školy a zájmu ZZ.

V rámci ekologických projektů jsme zapojeni do projektu "Recyklohraní", v rámci města ve spolupráci s MAS do projektu "Lepší klima pro Bohumínsko".